اعضا محترم انجمن می توانند برای پرداخت حق عضویت سال 1399 از اینجا به صورت اینترنتی اقدام کنند


مـــــــرمت قـــــــــالی

 | تاریخ ارسال: 1391/9/28 | 

  مرمت قالی

  پیشینه و مرمت قالی از بدو تولد آن وجود داشته است. اگر چه به آن به عنوان یک هنر ارج داده نمی‌شده است. مرمت کار تنها با فرش کهنه سر و کار نداشته و ندارد. به عبارتی مرمت کار پوشاننده عیب بوده. مرمت یک مرحله قبل از فروش فرش است به همین دلیل نامی از مرمت کار نبوده چرا که اگر نامی از او می‌بود عیوب نیز مشخص می شده است.

مرمت قالی

  روش های مرمت دو نوع است:مرمت ایتالیایی – مرمت آمریکایی

  در مرمت ایتالیایی احترام به اثر هنری و احترام به مرمت کار یک اصل است. مثلا یک فرش که با زمینه کرم آسیب دیده باشد سعی می شود رنگ قسمت آسیب دیده روشن تر یا تیره تر انتخاب شود که آثار مرمت در فرش دیده شود.

  در مرمت آمریکایی قسمتی از فرش که باید مرمت شود سعی بر آن است که کاملا شبیه سازی صورت گیرد به گونه ای که تفاوت قسمت مرمت شده با قسمت مرمت نشده معلوم نباشد.

  این دو روش مرمت هم در فرش و هم در مورد سایر اشیای هنری کاربرد دارد.

  روش مرمت بازار، یا علمی است که بر مبنای علم مرمت کار میشود (همان مرمت ایتالیایی ) ویا شیوه بازاری که فرش به گونه ای مرمت می‌شود که ایراد فرش قابل تشخیص نباشد (روش مرمت آمریکایی).

  معمولا در مرمت فرش سن فرش ملاک مهمی است که از این نظر فرشها به سه دسته تقسیم می‌شوند. فرش‌های 1 تا 30 سال (فرش‌های نو) از 30 تاا 100 سال و از 100 سال به بالا(فرشهای عتیقه ای)

  ارزشیابی و تعیین سن در مورد قدمت مهم است. مثلاً قدمت فرش تا 30 سال باید بر مبنای روش آمریکایی باشد و هیچ گونه تغییر رنگ نداشته باشد و مکانیسم کار به گونه ای باشد که فرش مانند روز اول شود.در قدمت 30 تا 100 سال، معمولا روش مرمت به سبک ایتالیایی ست و ارزش فرش در قدمت فرش نهفته است. در فرش با سن 100 سال به بالا، در وضعیت فعلی فرش را حفظ می‌کنند که خرابی فرش بیشتر نشود مثلا ممکن است2 تیکه فرش با این قدمت پیدا شود در این مواقع نمی‌توان آن‌ها را بهم بند زد و فرش جدید ساخت. در این مواقع یک پارچه سفید بر سطحی بدون خلل وفرج پهن می کنند و تیکه های فرش را روی پارچه قرار می‌دهند تا قطعات فرش بیشتر آسیب نبینند.

  پرسش این است که آیا هر فرشی را میتوان مرمت نمود؟ یا اینکه هر فرشی ارزش سوزن خور نمودن را دارد یا نه؟ پاسخ این است که در این مواقع تشخیص با کارشناس مرمت فرش است بر مبنای سن فرش

  از طرفی مبنای قیمت مرمت فرش، رجشمار فرش، کهنگی و سختی کار است. (از درس گفتارهای استاد حاجی زاده استاد مرمت دانشکده هنر دانشگاه بیرجند)

  به طور کلی مرمت یا تکمیل یک مرحله تولید فرش است که می توان برای آن استاندارد تعریف نمود تا علاوه بر تاثیر کیفیت فرش ارزش کار مرمت کاران نیز در پروسه تولید فرش شناسانده شود. مرحله ای بسیار پر کاربرد که از زمانی که فرش از دار جدا می شود تا ورود کالا به بازار بر روی فرش‌های نو حائز اهمیت است و بر روی فرش‌های پا خورده و دارای قدمت، سبکی متفاوت از کار است.

  شناخت کیفیت مواد اولیه، رنگرزی فرش، سبک بافت فرش، آشنا بودن با کم کاری‌هایی که ممکن است در هر کدام از مراحل فرآیند فرش صورت گیرد و هر آنچه که با ساختار فرش در ارتباط است در هر چه بهتر انجام دادن کار یک مرمت کار مهم است.

 

  شهدخت رحیم پور (کارشناس بافت و مرمت قالی)


دفعات مشاهده: 7089 بار   |   دفعات چاپ: 1184 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 116 بار   |   3 نظر



CAPTCHA

نظرات کاربران

نظر ارسال شده توسط saeed1590 در تاریخ 1392/1/24
با سلام و تشکر از پاسختان
نظرتان را به مطالب زیر جلب می نمایم :
اختلاف نظر بنده با مطلب شما ، در این نیست که آیا مرمت یک علم است یا فن ؟ و اینکه آیا در اشیا دیگر نیز کاربرد دارد یا نه ، بلکه شما فرموده اید شیوه مرمت در فرش بر دو گونه است : مرمت آمریکایی و مرمت ایتالیایی ، بنده عرض در این است که این تقسیم بندی را چه کسی انجام داده و مستندات و مکتوبات آن کدام است؟
اینکه در مورد سوزن خوردن فرش باید سن فرش مورد نظر باشد شکی نیست ، اما عرض بنده به تقسیم بندی شما به رده سنی 30 سال و 100 سال و بالاتر بود ، سئوال بنده این است این تقسیم بندی کجا و از کی واز کدام منبع سرچشمه می گیرد و دلایل و مستندات فنی و علمی آن چیست ؟
و در مورد فرشهای نو بافت نیز بنده عرض نمودم که همین امر که فرشهای نو بافت نیز گاهی نیاز به مرمت دارند ، دلیلی بر رد تقسیم بندی شما در امر مرمت است که مرمت را شامل فرشهای 30 ساله و..... دانسته اید.
بهر تقدیر تقاضای بنده مستند نمودن مقالات به دلایل مستند فنی و منابع موثق علمی است و لا غیر.

با تشکر

نظر ارسال شده توسط admin در تاریخ 1392/1/23
به طور کلی مرمت و احیا یک علم است. از جنبه تقسیم بندی آن تنها در فرش مطرح نیست و در مورد اشیای دیگر نیز کاربرد دارد از طرفی شناخت شیوه های مرمت در فرش یک ضرورت است. تقسیم بندی فرش بر اساس سن فرش در کیفیت

انجام مرمت امری ضروری ست . در مورد ارزش سوزن خوردن یک فرش برای انجام مرمت فرشی با قدمت صد ساله از آنجا که مواد اولیه آن ماندگاری دائم ندارد بهتر است و تاکید می شود که در شرایط بهینه نگهداری شود که درصد آسیب پذیری آن افزایش نیابد. نه اینکه این یک قانون مطلق باشد یک امر تجربی ست . در فرش های تازه بافته شده که هنوز وارد بازار نشده اند همیشه یک فرش آنگونه که باید بافته شود نیست و گاه بسته به عوامل متعدد باعث مثلا کجی یا بالا و پایین زدگی فرش می شود که اینها تنها مثال هایی از آنند و قبل از ایتکه فرش استفاده شود با شیوه های مرمت به اصلاح عدم تناسب در آن پرداخته می شودو شیوه ای ست که وجود دارد و در کارگاه های مرمت به عینه قابل مشاهده است. گو. اینکه آنچه در مرمت فرش در ایران صورت می گیرد سبکی ست که در کارگاه های متفاوت در مواردی متنوع انجام می شود. اما نمی تواند این امر دلیلی بر مطالعه بیشتر در این زمینه نباشد.

سپاس از اینکه نقد نمودید

نظر ارسال شده توسط ronaghian@gmail.com در تاریخ 1392/1/19
با سلام
با تشکر از زحمات نگارنده محترم ، متا سفانه این مقاله مبنای علمی نداشته و علاوه بر آن حتی مواردی کاملا نا مانوس و غیر کاربردی دارد که بنا چار بدانها اشاره می نمایم :
بر خلاف باور و اظهار نگارنده ،مرمت کار پوشاننده عیب نیست بلکه اصلاح گر عیب است. و اینکه اظهار کنیم که مرمت یک مرحله قبل از فروش است ، امر ثابتی نیست بلکه نیاز به مرمت در زمانی می تواند برای فرش بوجود آید و ارتباطی قطعی و ثابت با امر فروش ندارد .
ابنکه اظهار شده است که مرمت به دو نوع است ، مرمت آمریکایی و ایتالیایی ، بنده نمی دانم این تقسیم من در آوردی از کجا آمده است و همینطور تعریف این تقسیم بندی نیز مصداق عینی ندارد و نمی توان آنرا در همه موارد به مرمت تعمیم داد.
تقسیم بندی فرش از نظر سنی به سه دسته 30 ساله و 100 ساله و بالاتر از 100 سال ، تقسیم بندی علمی و منطقی و منطبق با عرف و واقعیات فرش نیست ، چرا که چه بسا فرشی حتی 1 ساله ، فرشی هنری و آنتیک بوده ونیاز به مرمت داشته باشد. و اینکه بیاییم به نسبت تقسیم بندی سنی روش مرمت تعیین نماییم کاری غیر علمی و غیر منطقی است .
چنانچه بخواهم به تفصیل به نکات غیر علمی و غیر منطقی این مقاله بپردازم از حوصله این مقال خارج است و آنرا به وقتی دیگر موکول می نمایم و با تاکید بر این نکته که باید همگان (خصوصا دانش آموختگان فرش ) بطور جدی از مطالب غیر علمی و عبارات من در آوردی در عرصه فرش اجتناب نمایند چرا که این موارد بتدریج در فرهنگ فرش رسوخ نموده و انبوهی مطالب غیر واقعی را به هنر فرش ایران خواهد چسباند که بعد ها زدودنش چندان آسان نخواهد بود.

با تشکر
سعید رونقیان تبریزی


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association

Designed & Developed by : Yektaweb