| تاریخ ارسال: 1391/6/26 | 

ادله بی منطق اجرای طرح انتزاع برای فرش دستباف ایرانی

سید عباس کسایی فر

طرح انتزاع فرش دستباف ایرانی از وزارت صنعت و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد قابل بررسی است اما ادله طراحان آن با استدلال به روستایی بودن فرش کاملا بی منطق است.

سید عباس کسایی فر رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با اعلام این مطلب اظهار داشت: به عقیده من دایره گسترده فرش به سازمان مستقلی نیاز دارد حتی بعضی معتقدند می توانیم وزارت فرش داشته باشیم و مهم این است که آنچه در سازمان، مرکز و یا وزارتخانه اتفاق می افتد با نظارت مدیران و مسوولان آشنا به عرصه فرش باشد.
وی گفت: مهم آن نیست که فرش در کدام نهاد جا می گیرد بلکه مهم آن است که وزارتخانه ناظر بر فرش باید کاملا بر روند تولید، مصرف، فروش، تجارت و بازاریابی آن اشراف کامل داشته باشد و متخصصان فرش بر امور مدیریت کنند و به طورقطع ارتقاء جایگاه فرش می تواند به دست مدیران و صاحب نظران انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فرش در وزارتخانه ای است که همه پروسه تولید تا تجارت را در برمی گیرد، افزود: ادله کسانی که می خواهند فرش از وزارتخانه صنعت جدا و به وزارت جهاد کشاورزی ملحقق شود را باید با دقت بررسی کرد اما استناد به اینکه فرش صنعت روستایی است و باید به وزارت کشاورزی ملحق شود از منطق کافی برخوردار نیست.
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران ادامه داد:در حال حاضر فرش در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، خراسان، قم، آذربایجان و... تولید می شود و اگر در روستا هم بافته شود به موجب تبعیت و پیروی از متخصصان شهرنشین است بنابراین نمی توان فرش را صنعت روستایی نامید.
به گفته کسایی فر، صرف اینکه فرش در روستا تولید می شود و باید شامل انتزاع شود، منطقی نیست.

اهمیت ضرورت تثبیت نرخ ارز برای تجارت فرش دستباف
کسایی فر در خصوص اهمیت تثبیت نرخ ارز در بازار فرش دست باف ایرانی اذعان داشت: اگر برای هر تاجری در هر رشته ای زیرساخت و زمینه ای روشن و شفاف وجود داشته باشد آن تاجر با اطمینان خاطر تجارت خود را انجام می دهد، نرخ ارز هم یکی از زیرساخت هایی است که با تثبیت آن تولیدکننده با اطمینان خاطر و صادرکننده با امید بیشتری تلاش می کند.
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: این نوسان برای تولیدکننده مقداری مشکل ایجاد کرده است که با سفارش پذیری درصدی از این مشکلات کاسته می شود اما با توجه به هر شرایطی باید بتوانیم حداکثر تا 5 سال آینده نرخ ارز را تثبیت کنیم تا به تبع آن رونق را به بازار فرش بازگردانیم.

صادرات 100 درصدی فرش ایران به کشورهای هدف
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در خصوص میزان صادرات فرش ایران ابراز داشت: حدود 85 درصد از فرش های بافته شده ایرانی صادر می شود و 15 درصد دیگر مصرف داخلی دارد؛ البته در نهایت همین 15 درصد مصرف داخلی نیز به عنوان فرش های دست دوم و ترمیمی صادر خواهد شد بنابراین می توان ادعا کرد که فرش یکی از کالاهایی است که به صورت صددرصد صادر می شود البته با وضعیت کنونی بازار فرش باید برای رسیدن به قله تلاش مضاعف انجام پذیرد.
به گفته این مقام آگاه، در حال حاضر سلیقه یابی و تولید بر اساس سلیقه مشتری درهنر-صنعت فرش دست باف ایرانی ضعیف شده است البته در این راستا اقداماتی صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نبوده و راضی کننده نیست.
کسایی فر افزود: برای رسیدن به تولید مشتری مدار باید سلیقه کشورهای مختلف بررسی شود و تولید فرش مطابق با رنگ، طرح، اندازه و نوع جهانی آن انجام شود تا با مدل چینش و طراحی داخلی خانه های اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی هماهنگ شود و قطعا با انجام این اقدامات میزان صادرات فرش دستباف ایرانی در بازارهای هدف افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مشوق های صادراتی برای افزایش خرید فرش دستباف
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش تصریح کرد: این نمایشگاه هر ساله دستاوردهای خوبی برای دست اندرکاران فرشی داشته است و امیدواریم که سال جاری هم به همین صورت باشد اما با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و رکودی که بر کشورهای آمریکایی و اروپایی حاکم شده است باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا تاجران کشورهای دیگر به خرید فرش اشتیاق بیشتری نشان دهند.
کسایی فر متذکر شد: ضروری است برای صادرات تسهیلات خوب و مشوق های محرک اختصاص یابد و سرویس های خاص ارائه شود تا بتوانیم بازارهای هدف را بیشتر در اختیار داشته باشیم.

تشکیل اتحادیه برای فرش دستباف ایرانی در آفریقای جنوبی
کسایی فر در ادامه با گلایه از نبود یک اتحادیه برای فرش ایرانی در بازار آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فرش ایرانی در بازار فقدان NGO و یا همان اتحادیه و تشکل است بنابراین لازم است تا فرش فروشان و تجار ایرانی در آفریقا باید بتوانند برای خود اتحادیه ای تشکیل دهند و همگی عضو آن اتحادیه شوند.
کسایی فر با اشاره به اعزام هیات تجاری به بازار آفریقای جنوبی تصریح کرد: با وجود اینکه دستاوردهای این سفر خوب بود اما لازمه اعزام هر هیات تجاری و بازاریابی به کشورهای هدف این است که افرادی که در آن هیات انتخاب می شوند قبل از عزیمت با موقعیت و فضای بازار آن کشور بیشتر آشنا شوند.
وی افزود: بازار آفریقا بازاری است که فرش های ارزان قیمت در آن رونق بیشتری دارد بنابراین اگر تجار ایرانی بتوانند با سلیقه مصرف کنندگان این بازار هماهنگ شوند و محلی را برای ارائه فرش های ارزان قیمت دایر نمایند به طورقطع بازار آفریقای جنوبی می تواند بازار مناسبی برای کالاها و فرش دست باف ایرانی باشد.
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران ادامه داد: متاسفانه سهم فرش ایرانی از بازار آفریقای جنوبی کم است زیرا کشورهایی همچون پاکستان، هند و چین توانسته اند این بازار را از فرش ها و کف پوش های ارزان قیمت اشباع کنند.
وی با بیان ا ین مطلب که بیشتر بازار آفریقا در اختیار ایران نیست، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر برای حضور فرش ایرانی در آفریقای جنوبی مهم و لازم است ارائه سرویس های مناسب همچون خدمات پس از فروش و ترمیم فرش است زیرا با این اقدامات می توانیم بازار آفریقا را احیاء کنیم.
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دست باف تهران تصریح کرد: بازار آفریقا پتانسیل آن را دارد که ما در آنجا فعالیت کنیم و کالاهای ارسالی به آن منطقه را مطابق با خواسته مصرف کنندگان آن یعنی کالای سبک و ارزان قیمت در نظر بگیریم.
این فعال صنفی یکی دیگر از مشکلات فرش ایرانی را در بازار آفریقای جنوبی فقدان NGO و یا همان اتحادیه و تشکل دانست و خاطرنشان کرد: فرش فروشان و تجار ایرانی در آفریقا باید بتوانند برای خود اتحادیه ای تشکیل دهند و همگی عضو آن اتحادیه شوند زیرا در این صورت می توانند تبادل نظرات خود را با مسوولان ایرانی از طریق هیات مدیره اتحادیه انجام دهند.
این مقام مسوول در حوزه فرش متذکر شد: از دیگر مزایای تشکیل اتحادیه در هر کشوری به ویژه آفریقای جنوبی این است که نظرات کارشناسانه فرش فروشان نیز به دست اندر کاران ایرانی برای بافت فرش های مورد پسند آنها به صورت اداری فرستاده و پیگیری می شود اما اگر فاقد اتحادیه و یا تشکل باشند نظرات اشخاص عادی در قالب نظر فردی کمتر موثر واقع می شود.                    

دفعات مشاهده: 4534 بار   |   دفعات چاپ: 1123 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 94 بار   |   0 نظر



عضویت در انجمن


 
روزشمار
0 روز مانده به


 

 نمادهای اعتماد
 درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی ذیربط، وزارتخانه‌ها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی به‌طور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکت‌ها آغاز نمود.
 
مطالب پربازدید
 
 نظرات شما
 
اشتراک در خبرنامه
 
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0

مهمانان حاضر در پایگاه: 12

کل کاربران ثبت شده: 494

بازدیدهای روز جاری: 314

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association
Designed & Developed by : Yektaweb