اعضا محترم انجمن می توانند برای پرداخت حق عضویت سال 1399 از اینجا به صورت اینترنتی اقدام کنند


 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۹/۱۷ | 

تبلیغات به کمک صادرات فرش بیاید

رئیس انجمن علمی فرش ایران در ششمین همایش گره طلایی استاد علی رشتی زاده در تالار مرکزی شهر قم با اشاره به روند کاهشی صادرات فرش دستباف ایران، تبلیغات را یکی از راهکارهای گسترش بازار دانست.
به گزارش انجمن علمی فرش ایران، دکتر حمید کارگر وضعیت کنونی صادرات فرش کشور را هشدارآمیز خواند و گفت: فرش دستباف در مقاطع مختلف افت‌وخیزهایی را داشته و هرازگاهی یک عامل بیرونی مانند تحریم فشارهایی را وارد کرده و کاهش صادرات را تجربه کردیم اما مقطع کنونی این روند کاهشی شتابناک شده است.
وی افزود: درحالی‌که در پایان سال ۹۶ میزان صادرات فرش از کشور ۴۲۶ میلیون دلار بود این رقم در پایان سال گذشته به ۲۳۸ میلیون دلار رسید و متاسفانه در سال جاری کاهش بیشتری را تجربه می کند.
کارگر با اذعان به اینکه باید برای هماوردی با رقیبان و همچنین حفظ و توسعه بازار موجود تدبیر کنیم ادامه داد: شاید درباره یک عامل بیرونی مانند تحریم نتوانیم کاری کنیم هرچند در سطح سیاسی و دیپلماسی نیز می‌شود اقدامی را انجام داد، ولی در مورد خودتحریمی ها و انواع فشارهایی که در داخل بر خودمان تحمیل می‌کنیم، امکان اتخاذ تدابیر لازم برای گذر از این مشکل‌ها وجود دارد.
رئیس انجمن علمی فرش ایران افزود: جدا از این موارد، می توان از ابزارها و راهکارهایی برای بهبود شرایط، حفظ بازارهای فعلی و نفوذ به بازارهای جدید بهره برد که یکی از موثرترین آنها تبلیغات است.
کارگر در ادامه به تشریح ویژگی های قابل تأکید فرش دستباف ایران در فرایند تبلیغات پرداخت و از جمله به پشتوانه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و ملی، وجود نگاه مثبت در بازارهای جهانی نسبت به دستبافته های ایرانی، تنوع تولیدات از نظر طرح و نقش، رنگ، اندازه، قیمت و جنس الیاف، گستردگی و پراکندگی تولید فرش دستباف، سازگار بودن مواداولیه مصرفی در فرش دستباف با محیط­زیست و سلامت انسان، وجود نیروی کار ماهر در هنر- صنعت فرش دستباف در ایران، وجود شبکه توزیع و فروش در بسیاری از کشورها و قابلیت نوآوری گسترده در طرح و رنگ اشاره کرد.
رئیس پیشین مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش با مرور برخی تجربه های ناکام تبلیغاتی در دوره های پیشین، با بهره گیری از روان شناسی و نظریه های مرتبط با مقوله یادگیری، چهار شیوه «شرطی سازی»، «نفی و اثبات»، «طرح ناگهانی» و «استدلالی» را در امر تبلیغات مورد بررسی قرار داد و چگونگی بهره گیری از این شیوه ها در تبلیغ فرش ایرانی را تشریح کرد.
در این همایش رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم فرش ایرانی را زینت‌بخش موزه‌های معتبر و مهم جهان دانست و اظهار داشت: فرش نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است و در برخی خانواده‌ها نیز یک فرش خوش آب و رنگ نمادی از منزلت اجتماعی خانواده به شمار می‌آید.
ابوالفضل رجبیان بیان داشت: نسل‌های گذشته این هنر صنعت ملی را به ما سپردند و باید از آن صیانت کنیم.
وی همچنین فرش ماشینی را یکی از معضل‌های پیش روی فرش دستباف قم دانست و افزود: تولیدکنندگان فرش ماشینی، طرح موردنظر خود را از فرش دستباف قم کپی‌برداری و شبیه‌سازی می‌کنند و نوعی غش در معامله را برای مشتریان فرش ایرانی به وجود می آورند.
رئیس انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش دستباف قم نیز در این آیین با اشاره به اینکه سارقان طرح و نقش فرش با عزم جدی به سمت فرش دستباف قم هجوم آوردند، گفت: تمام طرح‌های فرش دستباف قم بدون هیچ ملاحظه‌ای و به بهای اندکی به تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی به فروش می‌رسد.
علی‌اصغر خوش‌گفتار بابیان اینکه برای جلوگیری از این اقدام و حفظ مالکیت فرش قم هیچ راهی جز ثبت آن نیست، گفت: کسانی که برای فرش قم‌ سرمایه‌گذاری میلیاردی انجام دادند، باید مبلغ ناچیزی را نیز برای ثبت طرح آن هزینه کنند.
در ششمین همایش گره طلایی رشتی زاده از ۷ تن از برترین های فرش دستباف تجلیل شد.
گفتنی است استاد علی رشتی زاده از هنرمندان برجسته کشور در حوزه فرش بود که در مهرماه سال ۹۳ و در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
 




















دفعات مشاهده: 267 بار   |   دفعات چاپ: 49 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



   

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association

Designed & Developed by : Yektaweb