| تاریخ ارسال: 1398/10/8 | 

فرش ها راوی هستند

رییس انجمن علمی فرش ایران در آئین دیدار دو مستند «مسافر فوکوشیما» و «سوزنگرد» گفت: فرش های دستباف ایران گاه روایتگر حال و احوال بافنده شان هستند، گاه قصه ها و اسطوره های ایرانی را روایت می کنند و گاه در مقام راوی آیین ها و رسوم مختلف ظاهر می شوند.
دکتر حمید کارگر که شامگاه شنبه هفتم دی ماه ۹۸ در موزه سینما سخن می گفت افزود: یکی از این روایگری های فرش را در داخل کشور در آیین قالیشویان مشهد اردهال می بینیم و در ورای مرزها نمونه اش را در آیین کهن «گیون ماتسوری» در شهر کیوتو به نظاره می نشینیم که مستند سوزنگرد به همت معصومه نورمحمدی در جست و جوی آن است.
وی با اذعان به این نکته که طرح‌ها و نقوش فرش‌های ایرانی هر یک داستانی پنهانی دارند گفت: هر فرش متضمن تلمیحی است از داستانی که شاید نیازمند رمزگشایی باشد. داستان‌های خرد و کلانی که شاید ما بخشی از آن‌ها را بدانیم و بسیاری را هم ندانیم.
کارگر همچنین گفت: بسیاری از اقوام، عشایر و روستاهای فرش‌باف ایرانی، بختیاری‌ها، شاهسون‌ها، قشقایی‌ها، افشارها، ارمنی‌ها و اگر امروز به زیست‌بومشان برویم همه در برابر هجوم بی‌امان جهانی‌شدن در درازای زمان اندک‌اندک از شیوه زندگی پیشینشان فاصله گرفته‌اند اما شگفت‌انگیز است که به‌واسطه فرش‌هایشان که در جهان پخش شده نامشان زنده مانده است.
رییس انجمن علمی فرش ایران همچنین با اشاره به مستند «مسافر فوکوشیما» از ارزشمندی فعالیت های افشین والی نژاد به عنوان یک عکاس و خبرنگار بین المللی در عرصه بحران گفت و افزود: افشین والی‌نژاد، بحران‌های متعددی را در کشورهای مختلف تجربه کرده است. همین دیروز در ایمیلی که از سوی او دریافت کردم، خاطراتش را از زلزله بم مرور کرده بود. او زحمات زیادی کشیده است اما در ایران کمتر او را می شناسیم و تلاش هایش بر ما پوشیده است اما اکنون به همت بانوی مستندساز، یکی از فعالیت های او در بحران انفجار راکتور هسته ای فوکوشیما پس از سونامی معروف ژاپن ثبت و ضبط شده است.
معصومه نورمحمدی سازنده دو مستند «مسافر فوکوشیما» و «سوزنگرد» هم در این مراسم با تشکر از رییس اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن که یاور تولید این مستندها بوده است گفت: هرکدام از این فیلم‌ها به دلیل خاصی ساخته شده‌است. «سوزنگرد» قصه یک فرش دوره صفوی است و قصه «مسافر فوکوشیما» درباره سونامی ۲۰۱۱ ژاپن و انفجار نیروگاه برق فوکوشیماست. در هر دو آن‌ها آنچه برایم مهم است، مسئله فرهنگ و هنر ایران و مردم ایران است.
او در توضیح بیشتر درباره این دو مستند گفت:در «سوزنگرد» به یک فرش می‌پردازیم که درباره فرهنگ و هنر این سرزمین است و از نظر من و فرش‌پژوهان، فرش یک موجود زنده است. «مسافر فوکوشیما» هم قصه یک خبرنگار ایرانی است که در حوزه بحران فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۱۱ تمام زندگی‌اش را گذاشته است تا فاجعه فوکوشیما را به گوش جهانیان برساند.
گفتنی است آیین دیدار مستندهای «مسافر فوکوشیما» و «سوزنگرد» به کارگردانی معصومه نورمحمدی شنبه هفتم دی با حضور برخی از عوامل این فیلم و اهالی فرهنگ و هنر در موزه سینما برگزار شد.
کلیدواژه ها: انجمن فرش | سوزنگرد | فرش | فوکوشیما |

دفعات مشاهده: 2621 بار   |   دفعات چاپ: 262 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



عضویت در انجمن


 
روزشمار
0 روز مانده به


 

 نمادهای اعتماد
 درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی ذیربط، وزارتخانه‌ها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی به‌طور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکت‌ها آغاز نمود.
 
مطالب پربازدید
 
 نظرات شما
 
اشتراک در خبرنامه
 
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0

مهمانان حاضر در پایگاه: 25

کل کاربران ثبت شده: 494

بازدیدهای روز جاری: 64

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association
Designed & Developed by : Yektaweb