اعضا محترم انجمن می توانند برای پرداخت حق عضویت سال 1396 از اینجا به صورت اینترنتی اقدام کنند


ماجرای فرش و اُلاغِ دانا!

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۸/۲۵ | 
تورج ژوله

ماجرای فرش و اُلاغِ دانا!

(یادداشتی از تورج ژوله به بهانه برخی اظهار نظرها در مورد کپی برداری طرح های فرش)


طی دو سه دهه ی اخیر ماجرای کپیه برداری و اقتباس نقشه های فرش ایران از سوی رقیبانِ کهنه کارو زِبَردستی همچون هند، چین، پاکستان و... بدل به سناریویی تکراری، و از نظر صاحب این قلم مشمئز کننده شده است.


گزارشی از رنگرزی و مواد اولیه در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۷/۱۹ | 
گزارشی از رنگرزی و موارد اولیه در آموزش عالیگزارشی از رنگرزی و مواد اولیه در آموزش عالی
در نظام جمهوری اسلامی ایران و به کوشش علاقمندان گام های مختلفی جهت رشد و توسعه بیش از پیش این هنر صناعی برداشته شد که یکی از مهمترین آن ها را می توان ایجاد رشته فرش دستباف در دانشگاه ها دانست. رشته فرش در مقطع کارشناسی ارشد در سال 91 بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و در سه گرایش طراحی، مواد اولیه و رنگرزی و مدیریت و اقتصاد دانشجو می پذیرد.

گپی با فرش ؟! (روایتی از نمایشگاه فرش ایران)

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۷/۹ | 
گپی با فرشگپی با فرش ؟! (روایتی از نمایشگاه فرش ایران)
چندی پیش نوشته های سالیان گذشته را در جستجوی مطلبی , خلاصه وار مطالعه می نمودم که به مورد زیر برخوردم , نوشته ای که در حدود 11 سال پیش بهنگام برگزاری یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف تهران نگاشته و ...

مدیریت متمرکز فرش ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۲/۴ | 
مدیریت متمرکز فرش ایران

مدیریت متمرکز فرش ایران


ایجاد کارگاههای متمرکز قالیبافی، که در آن عده بسیار زیادی قالیباف، چله کش، نقشه بند و صاحبان مشاغل دیکر کار می کنند، از زمان صفویان در ایران آغاز شد و گسترش یافت.انتخاب این روش تولید در زمانی که فرش تنها کالایی نازل محسوب می شد علاوه بر قرار گرفتن فرش در ردیف نوع هنری با ارزش باعث به سامان شدن فرشبافی ایران شد.


فرش و بهره‌مندی آن از اینترنت در ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۲/۳۰ | 
فرش و بهره‌مندی آن از اینترنت در ایرانامروزه انسان‌ها به لطف مقوله اینترنت از پس مسیرهایی نوری و با سرعت نور در ارتباط همه جانبه با یکدیگر هستند. یکی از حوزه‌هایی که خلاء عدم بهرمندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن به شدت محسوس است حوزه فرش دستباف است که شوربختانه رقبای ایرانی از خلاء ایجاد شده در ایران نهایت استفاده را برده‌اند و با تجهیز خود به این ابزار گام‌های مهمی در کسب بازارهای جدید و مشتریان فرش دستباف در دنیا برداشته‌اند و از مزایایی آن در جهت رقابت با ایران بهره می‌برند.

از پازیریک تا آینده

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۲/۴ | 
AWT IMAGE

از پازیریک تا آینده   یادداشت ساعد نیک ذات داور سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران پیرامون هویت فرش دستباف ایرانی

دو هزار و پانصد سال پیش: اسبان با آرایش هخامنشی، گوزن خالدار ایرانی، رنگ های درخشان، مهارت در گره زدن، همه نشان از هویتی ایرانی است که پس از سده ها خودرا دردرون یک فرش نمایان می سازد. تا جایی که باستان شناسان را وادار به تایید هویت ایرانی فرش دره پازیریک می کند . این یعنی تعهد هنرمند آن دوره نسبت به آنچه تولید می کند وآنچه از خود برجای می گذارد.


ضرورت تصمیم گیریهای منسجم در فرش ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ | 
AWT IMAGEتصمیم گیری یک امر پذیرفته شده زندگی ست و در زمینه ی فرش بعنوان یک کالای ارزآور و اشتغال زا با موقعیت کنونی فرش مانند حرکت کردن بر لبه تیغ است، بشرطی که تصمیم گیرندگان تصمیم گیری را بعنوان یکی از عناصر سازنده ی مسئولیتشان بپزیرند. گرایش و تمایل تصمیم گیری مدیریتی، منطقی بودن در رویکرد به تصمیم گیری ست. تصمیم گیری خاص یک مرحله یا یک دوران خاص نیست، بلکه؛ در تمام مراحل مدیریت در زمینه های برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل یک اصل ضروری ست.

تطبیق علم مدیریت با هنر – صنعت فرش

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۰/۱ | 
AWT IMAGEپرسش از اینجا آغاز می شود که آیا میتوان علم مدیریت را با هنر بومی فرش تطبیق داد؟

مدیریت ترکیبی از علم وهنر است. علم است از آن روی که قابل پیش بینی بودن است ویک قانون علمی چیزی ست که در همه زمانها به کار میرود.در حقیقت، قواعد علمی غیر قابل انعطاف و قطعی اند که باید سربلند از آزمونهای دشوار و تکراری که دلالت بر اعتبار آن دارد بیرون بیاید.


جای خالی دستبافته های ایرانی در ابنیه این سرزمین

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۸/۸ | 
حمید کارگر

جای خالی دستبافته های ایرانی در ابنیه این سرزمین

.

 پایتخت نشینان عمان هرگاه که برای اقامه نماز به مسجد اعظم سلطان قابوس در مسقط وارد می شوند، پا بر فرشی می نهند که سرانگشتان هنرمند ایرانیان آن را خلق کرده است. فرشی نزدیک به 4 هزار و 500 مترمربع که شبستان اصلی این مسجد را زینت بخشیده و خبر از چیره دستی و هنرپروری زنان و مردان ایران زمین می دهد .


بزرگترین فروشگاه فرش دستباف تنها هفت روز در سال

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۷/۲۷ | 
سید محمد مهدی میرزاامینیسال 91 برای فرش ایران در حالی آغاز شد که اهداف صادراتی رقم بالای یک میلیارد دلار را نشان می‌داد و دستیابی به آن نیازمند اقداماتی جدی و واقعی در این زمینه بود. اقداماتی در زمینه‌های مختلف شناخت بازار، تولید و فروش که تمامی این‌ها می‌بایست نسبت به گذشته بهبود چشمگیری یابد.  استفاده بهینه از ابزارهای این جریان کمک شایانی به دستیابی این اهداف می‌نماید. لذا علاوه بر توجه به موارد تازه و بکر باید عادت‌های غلط را نیز در این جریان اصلاح کنیم.

چند نکته درباره آسیب شناسی پژوهش در فرش ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۷/۲۱ | 
داود شادلو

فرشِ ایران، به دست و اندیشه خود ایرانیان، آنگونه که بایسته و شایسته است، بررسی نشده. اگرچه که این کاستی در دیگرهنرهای سنتی نیز دیده می‌شود. برای نمونه، درباره هنجارهای زیبایی شناسانه یا شگردهای ساختاری هنرهای چوبی، فلزی و حتّی نگارگری، به روشنی سخن گفتن دشوار است و برپایه‌ این نکته‌های نا آشکار و چه بسا آشفته نمی‌توان یک متن ژرف نگر فراهم آورد.

فرش نیز برهمین روند پیش می‌رود و دیگرگونه نیست.


بافت سومین فرش بزرگ جهان 40 درصد ارزانتر از قیمت پایه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۷/۱۳ | 

سومین فرش بزرگ پارچه

 ماجرای ظلم به هنر- صنعت فرش دستباف ایران‏ بافت سومین فرش بزرگ جهان 40 درصد ارزانتر از قیمت پایه‏ 

سومین فرش بزرگ پارچه دنیا در شرایطی در ایران بافته و آماده تحویل به کشور سفارش دهنده است، که در جریان تولید این فرش بدعت گذاری های صورت گرفت که به ضرر هنر-صنعت فرش ایران است.

 


رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۷/۴ | 
حمید کارگر

یادداشتی به بهانه بیست و یکمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران

اندیشمندان دانش ارتباطات برای پیام رسانی و داد و ستد اطلاعات به وسیله رسانه ها، کارکردهای گوناگونی برشمرده اند که از بارزترین آنها دسته بندی سه گانه لاسول است.


در تبلیغ فرش دستباف شرطی سازی را از یاد نبریم

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۷/۲ | 
حمید کارگردر فضای رسانه ای کشور ما تبلیغ و معرفی فرش دستباف ایران همراه با تصویری روا و شایسته نبوده است و تصحیح این نگاه رسانه ای در معرفی این کالا ضروری است که در این مسیر، یکی از راهکارها بهره گیری از "شرطی سازی" است. روان شناسان بر این باورند که ما انسان ها همه چیز را یاد می گیریم. سخن گفتن، راه رفتن و حتی پسندیدن و علاقه مندی به یک کالا را نیز یاد می گیریم و این فرایند یادگیری به روش های گوناگونی صورت می پذیرد که یکی از آنها "شرطی سازی" است.

نمایش فقر قالیبافان خدمت به آنان نیست

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۶/۲۸ | 
حمید کارگرفرش دستباف ایرانی را پدیده ای چندوجهی خوانده اند که از یک سو حامل تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین است و از سوی دیگر مایه اشتغال و تامین معیشت مردم این کشور. از یک سو به سفیر فرهنگی ایران در سایر کشورها شهره است و از سوی دیگر جایگاهی ارزشمند در میان صادرات غیرنفتی دارد. اما آیا سیمایی که از این محصول گرانقدر در رسانه ها ترسیم شده است متناسب با شأن آن است؟ این پرسش را حمید کارگر که کارشناس فرش و کارشناس ارشد علوم ارتباطات است پاسخ گفته است.

تأملاتی در مشکلات دانشجویان و دانش آموختگان فرش

سید محمد مهدی میرزاامینی

تا به حال احتمالا پیش آمده که به این پرسش که رشته شما چیه پاسخ داده باشید. اما پاسخ به این پرسش گاهی سخت می شود. آنگاهی که لازم باشد توضیحات مکرر بدهی و نتوانی درست منظورت را منتقل کنی. در خصوص رشته فرش و دانشجویان و دانش آموختگان این رشته قصه پاسخ گفتن به این سوال که «رشته شما چیه» داستانی شده که گاهی اوقات بهتر است به این سوال پاسخ نگویی!


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association

Designed & Developed by : Yektaweb