انجمن علمی فرش ایران- خواندنی ها
قالی سنقر، دست بافته ای آهنی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1391/7/2 | 

قالی سنقر

با صدای صلوات و بوی اسپند، دار قالی برپا می‌شود و هنرمند چیره‌دست سنقری با گفتن بسم‌الله، دست‌های خود را به‌کار می‌گیرد تا هنر نهفته در وجودش را در تار و پود قالی جای دهد.

گره بر گره می‌زند و رج به رج می‌بافد تا اینکه هنرش با رنج‌ها و خستگی‌هایش به مرور بر دار قالی نقش می‌بندد و قالی می‌شود.
برای درک دنیای به دور از دغدغه‌های زندگی شهری و دنیای زیبای بافندگان فرش، باید بافنده باشی و پای دار قالی بنشینی و با عشق گره‌های قالی را یکی پس از دیگری ببافی و به امید رسیدن به آخرین گره روزها را به شب برسانی و شب‌ها را به روز... فرش برای ایرانیان معنا و مفهوم خاص خود را دارد و از گذشته‌های دور به‌عنوان کالای اصلی زندگی آنها مورد توجه ویژه بوده است و کمتر خانه‌ای در ایران‌زمین را می‌توان یافت که با فرش ایرانی مزین نشده باشد، چراکه نبود فرش در یک خانه آرامش و راحتی را از آن خانه می‌گیرد.
فرش سنقر به‌عنوان یکی از نمادهای فرش ایرانی توسط مردمان سخت‌کوش دیار زاگرس بافته می‌شود و به‌خاطر محکم‌بودنش به فرش آهنی معروف شده است. قدرت‌الله احمدی از فعالان عرصه تولید قالی، درباره ویژگی‌های فرش سنقر گفت: این فرش پودزنی خاص خود را دارد و از این حیث نیز در نوع خود کم‌نظیر است. وی عنوان کرد: در بافت این فرش تنها هفت تا هشت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که دوام رنگ‌های فرش کردی، آن را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند.
دوام زیاد، محکم بودن و مواد اولیه مرغوب سبب مشهور شدن این فرش شده است. احمدی با اشاره به اینکه در بافت فرش کردی بیشتر از طرح‌های سنتی و عشایری استفاده می‌شود، تاکید کرد: این فرش‌ها معمولا ذهنی‌بافت هستند و در بافت آنها کمتر از نقشه‌های کلاسیک استفاده می‌شود. این تولید‌کننده فرش کردی، نقش بازوبندی را یکی از قدیمی‌ترین نقش‌های فرش کردی دانست و گفت: در این نقش یک شب‌پره در میان لوزی‌های بازوبند نقش بسته است. احمدی، نقش حسین‌آباد را یکی دیگر از نقش‌های اصیل فرش کردی قلمداد و بیان کرد: در حاشیه این فرش، تمام جهیزیه عروس‌های آن زمان نقش بسته است. وی تاکید کرد: این حاشیه زیبا موجب تمایز فرش حسین‌آباد نسبت به سایر فرش‌های کردی شده است. احمدی، نقش‌های کله‌گاوی، گل‌سرخی، پنجه‌غازی شاپرک، سروی، عبداللهی، ماهی درهم، گل و بلبل، لنگرکشتی، ترنج، سماوری، دوگل اکبرآباد، سیخ کباب و تک‌گل خیاران را از دیگر نقش‌های فرش کردی عنوان کرد.

منبع: فرهیختگان آنلاین

نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی فرش ایران:
http://icsa.ir/find-1.109.69.fa.html
برگشت به اصل مطلب