انجمن علمی فرش ایران- اخبار انجمن
تبلیغات فرش؛ چرا و چگونه؟

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1398/9/19 | 
کارگاه آموزشی «تبلیغات فرش دست­باف؛ چرا و چگونه؟» در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دست­باف اصفهان برگزار شد.
به گزارش انجمن علمی فرش ایران، در این کارگاه آموزشی که به همت انجمن علمی فرش ایران (شعبه اصفهان) و مرکز آموزش بازرگانی استان اصفهان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ برگزار شد، دکتر حمید کارگر به ارائه آموزه های بازاریابی و تبلیغات در حوزه فرش دست­باف پرداخت.
رئیس انجمن علمی فرش ایران با اشاره به کارکردهای متنوع فرش ایرانی از جمله جنبه های مختلف فرهنگی، تاریخی، هنری، اشتغالزایی و ارزآوری، دوام و ماندگاری در بازارهای کنونی و نیز توسعه و گسترش حضور در بازارهای جدید را مهم دانست و «تبلیغات» را به عنوان یکی از ابزارهای مهم این مسیر معرفی کرد.
حمید کارگر با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش دست­باف ایران در دو سال اخیر گفت: صادرات فرش در حال طی کردن روندی صعودی بود به گونه ای که از ۲۹۰ میلیون دلار در پایان سال ۹۴ به ۳۵۹ میلیون دلار در پایان سال ۹۵ و ۴۲۶ میلیون دلار در پایان سال ۹۶ رسید اما این روند افزایشی متوقف شد و روندی کاهش جایگزین آن شد به طوری که در پایان سال ۹۷ تنها ۲۳۸ میلیون دلار فرش دستباف از کشورمان صادر شد و شوربختانه آمار اعلام شده برای شش ماهه ابتدای امسال خبر از کاهشی شدیدتر در سال جاری می دهد.
وی ادامه داد: بخشی از این کاهش متأثر از تحریم بدخواهانه آمریکاست که درهای بزرگترین کشور واردکننده فرش دستباف در دنیا را به روی فرش ایرانی بسته است اما بخشی از این کاهش ناشی از خودتحریمی ها و اجرای سیاست های نادرست داخلی از جمله افزایش تعرفه واردات ابریشم و بالا رفتن هزینه های تولید است.
رئیس انجمن علمی فرش ایران اعلام داشت: به هر روی برای برون­رفت از وضعیت کنونی، در کنار الزام به بهره گیری از توان دیپلماتیک و گشایش های سیاسی در کشور و نیز تصحیح سیاست های اقتصادی داخلی، آنچه از سوی علمای بازاریابی توصیه می شود، بهره گیری از ابزاری همچون تبلیغات است.
حمید کارگر در ادامه به تشریح آمیخته بازاریابی (4P) در حوزه فرش دستباف پرداخت و ضمن بررسی هر یک از عناصر چهارگانه محصول، قیمت، کانال های توزیع و پیشبرد فروش، ویژگی های قابل تأکید فرش دستباف ایران در فرایند تبلیغات و بازاریابی را برشمرد.
رئیس پیشین مرکز ملی فرش ایران همچنین با اشاره به پنج تصمیم مهم در فرایند تبلیغات، فرایند تعیین هدف در تبلیغات، سنجش میزان بودجه مورد نیاز، انتخاب رسانه موثر و نیز لزوم ارزیابی تبلیغات را مورد تأکید قرار داد.
وی با معرفی انواع رسانه های کمک کننده به تبلیغات، معایب و محاسن هر رسانه را برشمرد و چهار شیوه ای را که روان شناسان برای یادگیری معرفی کرده اند در فرایند تبلیغات نظیرسازی کرد و روش های نفی و اثبات، طرح ناگهانی، شرطی سازی و استدلالی را برای تبلیغ فرش دستباف کاربردی دانست.
بخش پایانی سخنان کارگر، تشریح مدل کمپین سازی تبلیغاتی برای فرش دستباف ایران بود که طی آن دو بسته رویدادمحور و تجارت محور را مورد واکاوی قرار داد.
گفتنی است در پایان این کارگاه آموزشی تفاهم نامه های همکاری بین انجمن علمی فرش ایران و مرکز آموزش بازرگانی استان اصفهان، انجمن طراحان و نقاشان استان اصفهان و اتحادیه تولیدکنندگان فرش اصفهان به امضا رسید.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی فرش ایران:
http://icsa.ir/find-1.61.727.fa.html
برگشت به اصل مطلب