| تاریخ ارسال: 1391/6/24 | 

چنگال سودجویان زیر گلیم عشایر پنهان است

گلیم یک کارشناس و هنرمند عرصه فرش گفت: هنر گلیم‌بافی هنری ارزشمند است که در ایران فعالان زیادی دارد، اما عشایر به عنوان مؤثرترین قشر در این هنر به علت نبود آگاهی به دام سودجویان شکار میشوند. طاهر حسینپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار داشت: بافت گلیم هنری است که قدمت بسیار طولانی در ایران دارد، این هنر همچنان پس از گذشت سالیان دراز دنبال میشود و جز صنایع دستی ایران محسوب میشود. وی افزود: با توجه اینکه عشایر بافندگان گلیم هستند، اما دلالان گلیم از سادگی بافندگان آن سوءاستفاده کرده و این آثار ارزشمند را به راحتی به چنگ میآورند. 

این کارشناس و هنرمند عرصه فرش در ادامه بیان کرد: اگر از فعالان عرصه صنایع دستی به خصوص بافندگان فرش و گلیم حمایت شود، آمار این فعالان چندین برابر افزایش مییابد، در این راه باید به معرفی این هنر پرداخت و از برگزاری نمایشگاههای کوچک و محلی نباید غافل شد.

 وی اضافه کرد: توسعه دانش و فعالیت صنایع دستی کشور باید با خلاقیت و نوآوری عجین شود و مهم‌ترین هدف سرمایه‌گذاران این بخش شود تا بتوان به تولید همراه با کیفیت امیدوار شد. 

حسین‌پور ادامه داد: در حال حاضر مشکلات عدیدهای همچون  فروش نامناسب، وجود دلالان و واسطههای سودجو، کالاهای خارجی صنایع دستی کشور را تهدید میکند.

 وی با بیان اینکه به منظور افزایش ظرفیت مجموعهها تولید کننده باید اعضا یعنی همان بافندگان را آگاه کرد، گفت: صنایع دستی در ایران یکی از منابع مهم درآمد ارزی و همچنین ایجاد اشتغال در کشور است و در میان صادرات غیر نفتی صادرات فرش دست بافت، گلیم و سایر اقلام تولید صنایع دستی سهم عمدهای را دارد. 

این کارشناس و هنرمند عرصه فرش تصریح کرد: گلیم و فرش ایران در دنیا حرف اول را میزند و صنایع دستی ایران الهام گرفته از فرهنگ اصیل، سنتی و تاریخی  است که به دلیل کیفیت و کمیت از قدرت رقابت بالا و گاه مطلق در بازارهای جهانی برخوردار است.

 وی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی باید از هنرمندان و بافندگان فرش و گلیم عشایر حمایت همه جانبه خود را به کار بگیرد و برای رهایی این میراث ارزشمند از چنگال فرصتطلبان چاره اندیشی کند. 

حسین‌پور با اشاره به اینکه زنان عشایر نقش عمده‌ای در تولید گلیم کشور دارند، گفت: حمایت مسئولان از بافندگان گلیم ضعیف است، حمایت نکردن مالی، بی توجهی به صادرات، بیمه نبودن هنرمندان و نداشتن برنامه مشخص سایر مشکلات گلیم ایران است.

 وی عنوان کرد: گلیم هنر، عشق و غزل عشایر است، اما طمعکاران و دلالان در خارج و در داخل از کشور با بیتوجهی به این میراث ارزشمند فرهنگی هنری به راحتی این آثار ارزشمند را از چنگ ساده دلان عشایر بیرون میآورند و با خارج کردن این میراث با ارزش و منتقل کردن به موزههای بیگانه سود هنگفتی را به جیب میزنند. این کارشناس و هنرمند عرصه فرش در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی باید از هنرمندان و بافندگان فرش و گلیم عشایر حمایت همه جانبه خود را به کار بگیرد و برای رهایی این میراث ارزشمند از چنگال فرصتطلبان چاره اندیشی کند.
دفعات مشاهده: 4525 بار   |   دفعات چاپ: 1012 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 96 بار   |   0 نظر



عضویت در انجمن


 
روزشمار
0 روز مانده به


 

 نمادهای اعتماد
 درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی ذیربط، وزارتخانه‌ها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی به‌طور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکت‌ها آغاز نمود.
 
مطالب پربازدید
 
 نظرات شما
 
اشتراک در خبرنامه
 
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0

مهمانان حاضر در پایگاه: 17

کل کاربران ثبت شده: 494

بازدیدهای روز جاری: 293

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association
Designed & Developed by : Yektaweb