اساسنامه انجمن علمی فرش ایران

 | تاریخ ارسال: 1391/6/24 | 

دانلود فایل اساسنامه

 

 باسمه تعالی

 
فصل اول کلیات و اهداف
ماده ۱- به‌منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به فرش، انجمن علمی فرش ایران که از این ‌پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می‌شود.
ماده ۲- انجمن موسسه‌ای غیرانتفاعی است و در زمینه‌های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی بوده و رییس هیئت‌مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
ماده ۳- مرکز انجمن در شهر تهران به نشانی: استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی، شهر تهران، بهجت‌آباد، خیابان پزشک، خیابان شهید دکتر عضدی، پلاک ۷۶، کدپستی ۱۵۹۷۶۳۲۱۴۱ است و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن‌های علمی می‌تواند در هر منطقه تشکیل شود.
تبصره: هیئت‌مدیره می‌تواند درصورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آن‌که موضوع در یک روزنامه رسمی و کثیرالانتشار اعلام شود و به صورت کتبی به اطلاع کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برسد.
ماده ۴- انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم وظایف و فعالیت‌ها
ماده ۵- به‌منظور نیل به هدف‌های مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی بین محققان و متخصصانی که به‌گونه‌ای با علم و هنر فرش سروکار دارند.
۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان و هنرمندان ممتاز.
۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی.
۵-۵- بررسی و اظهارنظر در زمینه آموزش فرش و سرفصل‌ها و برنامه‌های آموزشی رشته فرش در مقاطع مختلف تحصیلی.
۶-۵- تشکیل گردهمایی‌های علمی و هنری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.
۷-۵- انتشار کتب و نشریات علمی و هنری.
۸-۵- ارائه خدمات مشاوره‌ای علمی و تخصصی درزمینه فرش به اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت تعالی هنر صناعی فرش.
فصل سوم- انواع و شرایط عضویت
ماده ۶- انواع و شرایط عضویت در انجمن به شرح زیر است:
۱-۶- عضویت پیوسته:
- مؤسسان انجمن
- دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته فرش و رشته‌های وابسته، مانند صنایع‌دستی، نساجی، پژوهش هنر، مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی
- افرادی که مدرک تحصیلی و یا رتبه و درجه هنری آن‌ها به تأیید یکی از دانشگاه‌های دولتی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یا سازمان امور اداری و استخدامی، معادل کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های مربوط تلقی شود، می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۱- مدیران گروه فرش با داشتن مدرک حداقل کارشناسی در یکی از رشته‌های فوق.
تبصره: ۲- افرادی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ بوده و دارای اختراع ثبت شده، کتاب چاپ شده یا طرح تحقیقاتی معتبر در زمینه فرش هستند، با تصویب هیئت‌مدیره می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره: ۳- دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در سایر رشته‌ها با داشتن سوابق اجرایی یا علمی قابل قبول به تشخیص هیئت مدیره
۲-۶- عضویت وابسته:
- دارندگان مدرک کاردانی و کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶.
- دارندگان مدرک معادل کاردانی و کارشناسی که از سازمان‌های رسمی اخذ نموده باشند (سازمان مدیریت و...) و هم‌تراز کاردانی،‌ کارشناسی ارزیابی شوند.
تبصره: ۱- دارندگان مدرک کاردانی و کارشناسی در سایر رشته­ها با داشتن سوابق اجرایی یا علمی قابل قبول به تشخیص هیئت مدیره
۳-۶- عضویت دانشجویی:
- دانشجویان رشته‌ فرش و رشتههای مرتبط
۴-۶- عضویت افتخاری:
- شخصیت‌های ایرانی یا خارجی که مقام علمی یا هنری آنان در زمینه‌های مربوط به فرش دارای اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های مؤثر و ارزنده‌ای کرده باشند.
۵-۶- اعضای حقوقی:
- سازمان‌هایی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی و هنری مربوط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.
ماده ۷- هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود به‌عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد.
تبصره ۱- پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.
تبصره ۲- اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸- عضویت دریکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:
۱-۸- استعفای کتبی
۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره- تأیید خاتمه عضویت با هیئت‌مدیره است.
فصل چهارم- ارکان انجمن

ماده ۹- ارکان اصلی عبارتند از:
الف- مجمع عمومی        ب- هیئت‌مدیره        ج- بازرسان        
الف-
مجمع عمومی
ماده ۱۰- مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به‌صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.
۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یک‌بار تشکیل می‌شود و با حضور یا رای کتبی نصف به‌علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرا معتبر است.

۲-۱۰- درصورتی‌که در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۴۰ روز بعد تشکیل می‌شود و با هر تعداد حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.
۳-۱۰- مجمع عمومی فوق‌العاده در موارد ضروری با دعوت هیئت‌مدیره یا بازرسان و یا با تقاضای کتبی یک‌سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود.
تبصره ۱- دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲- یک‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده کنند مشروط بر اینکه هیئت‌مدیره و نیز بازرسان انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشند و در چنین حالتی، ایشان در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود توسط هیئت‌مدیره و بازرس تصریح کنند.
تبصره ۳- درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً در موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکرشده است و هیئت‌رئیسه مجمع از میان اعضا انتخاب خواهند شد.
تبصره ۴- شرایط تشکیل مجمع فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱- وظایف مجامع عمومی
الف- مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان
- تصویب خط‌مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهاد‌های هیئت‌مدیره و بازرسان
- تعیین میزان حق عضویت
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
ب- مجمع عمومی فوق‌العاده
- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- موضوعات مندرج در تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۰ این اساسنامه
- عزل هیئت‌مدیره و بازرسان
- تصویب انحلال انجمن
تبصره ۱- مجامع عمومی توسط هیئت‌رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.
تبصره ۲- اعضای هیئت‌رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.
تبصره ۳- اعضای هیئت‌رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت‌مدیره و بازرس نامزد کرده‌اند.
پ- هیئت‌مدیره
ماده ۱۲- هیئت‌مدیره انجمن مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی‌البدل است که هر ۳ سال یک‌بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

۱-۱۲- هیچ‌یک از اعضا نمی‌توانند بیش از ۲ بار متوالی به عضویت هیئت‌مدیره انتخاب شوند.

تبصره- حداکثر دو نفر از اعضای هیات مدیره قبل، در صورت کسب بیش از سه چهارم آرای حاضران در جلسه می‌توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیات مدیره درآیند.
۲-۱۲- عضویت در هیئت‌مدیره افتخاری است.
۳-۱۲- هیئت‌مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می‌کنند.
۴-۱۲- کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس و خزانه‌دار هیئت‌مدیره با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس یا نایب‌رئیس هیئت‌مدیره معتبر است.

۵-۱۲- هیئت‌مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یک‌بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوت‌نامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت‌مدیره حداقل سه روز است.
۶-۱۲- جلسات هیئت‌مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر است.
۷-۱۲- کلیه مصوبات هیئت‌مدیره توسط منشی هیئت‌مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورت‌جلسات هیئت‌مدیره نگهداری می‌شود.
۸-۱۲- شرکت اعضای هیئت‌مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت‌مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۹-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت‌مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

۱۰-۱۲- شرکت بازرسان در جلسات هیئت‌مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
۱۱-۱۲- هیئت‌مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوان مجمع عمومی و انتخاب هیئت‌مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورت‌جلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال کنند.
تبصره- هیئت‌مدیره پیشین تا تأیید هیئت‌مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۱۳- هیئت‌مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.
۲-۱۳- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آن‌ها.
۳-۱۳- هیئت‌مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک‌رهن و استقراض به‌استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام دهد.
۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به‌موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آن‌ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت‌مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن داراست.

۵-۱۳- تهیه و گزارش سالانه و تنظیم‌ تراز مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر.
۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی یا حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.
۸-۱۳- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چهارچوب وظایف انجمن.
۹-۱۳- جلب هدایا و کمک‌های مالی.
۱۰-۱۳- اهدای بورس‌های تحقیقاتی و آموزشی.
۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
۱۲-۱۳- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
۱۳-۱۳- تصویب نحوه ارتباط با مجامع، انجمن‌ها، موزه‌ها، نشریات و مؤسسات مربوط به فرش داخل و خارج کشور.
۱۴-۱۳- تصویب برنامه‌ها و سیاست‌های سالانه علمی انجمن.
ج- بازرسان

ماده ۱۴- مجمع عمومی عادی دو نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به‌عنوان علی‌البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‌کنند.
تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵- وظایف بازرسان به شرح زیر است:
۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه و گزارش برای مجمع عمومی.
۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئت‌مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی.
۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئت‌مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره- کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت‌مدیره برای بررسی در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گیرد.

فصل پنجم- گروه‌های علمی انجمن

ماده ۱۶- انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت‌مدیره تعیین می‌شود به فعالیت می‌پردازند.
گروه‌های تخصصی
گروه طرح و نقش، گروه بافت، گروه اقتصاد و مدیریت، گروه مواد اولیه، گروه جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، گروه رنگرزی، گروه تاریخ و فرهنگ، گروه مرمت
کمیته‌ها
کمیته انتشارات، کمیته گردهم‌آیی علمی و هنری، کمیته آمار و اطلاعات، کمیته پذیرش، کمیته آموزش و پژوهش، کمیته روابط بین‌الملل، کمیته اداری و مالی، کمیته دانش آموختگان و دانشجویان
فصل ششم- بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷- منابع مالی انجمن عبارتند از:
۱-۱۷- حق عضویت اعضا
۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای
۳-۱۷- دریافت هدایا و کمک‌ها
۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف تحقق اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸- درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هرسال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.
ماده ۱۹- کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد یکی از بانک‌های دولتی کشور نگهداری می‌شود.
ماده ۲۰- هیچ‌یک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه‌یک آن‌ها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه کنند.
ماده ۲۱- کلیه مدارک و پرونده‌های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده ۲۲- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده ۲۳- انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن با نام انجمن حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴- درصورت تصویب انحلال انجمن توسط مجمع عمومی فوق العاده، همان مجمع هیئت تصفیه‌ای را برای پرداخت دیوان و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تصفیه‌ موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت‌بدهی کلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

ماده ۲۵- این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۵۰ زیر ماده و ۱۹ تبصره، در جلسه ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن به تصویب رسید.

کلیدواژه ها: اساسنامه انجمن | اساسنامه | انجمن علمی فرش |

دفعات مشاهده: 6751 بار   |   دفعات چاپ: 1530 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 128 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

عضویت در انجمن


 
روزشمار




 

 نمادهای اعتماد
 درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی ذیربط، وزارتخانه‌ها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی به‌طور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکت‌ها آغاز نمود.
 
مطالب پربازدید
 
 نظرات شما
 
اشتراک در خبرنامه
 
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0

مهمانان حاضر در پایگاه: 8

کل کاربران ثبت شده: 530

بازدیدهای روز جاری: 236

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association
Designed & Developed by : Yektaweb