اعضا محترم انجمن می توانند برای پرداخت حق عضویت سال ۱۴۰۰ از اینجا به صورت اینترنتی اقدام کنند


استاد حسین طاهرزاده بهزاد

 | تاریخ ارسال: 1392/4/10 | 

مختصری درباره استاد حسین طاهرزاده بهزاد


نام: حسین طاهرزاده بهزاد

تاریخ تولد: 1266 هـ.ش

محل تولد: تبریز


استاد طاهرزاده بهزاد در سال 1266ه. ش در شهر تبریز و خانواده ای روحانی به دنیا آمد و به گفته خود او، فرزند پدر دنیا دیده، کتابخوان و جدی، در تربیت اولاد (بخصوص عبدالحسین) بود. استاد از سنین کودکی علاقه زیادی به هنر نقاشی داشت، اما مساعد نبودن شرایط زمانه و نظر والدین، وی را از آموختن نقاشی به صورت آزاد بر حذر داشت. لذا پنهانی به مدت سه سال نزد استاد آقا میر غفار (از نقاشان مشهور آن زمان) تعلیم نقاشی می گرفت. علاقه به کاریکاتور و کشیدن آن، او را گه گاه وادار به همکاری با روزنامه ملانصرالدین می کرد و برای تکمیل معلومات خود سه سال در مدرسه هنرهای زیبای تفلیس به تحصیل پرداخت. سپس با اصرار خانواده به تبریز بازگشت و به اتفاق چند تن از صاحبان ذوق به نشر یک روزنامه کاریکاتور در آذربایجان دست زد و همکاری بسیاری در زمینه کاریکاتور با دیگر روزنامه ها، از جمله (حشرات الارض) نمود. ضمناً نقاشی های کتاب معروف احمد (سفینه طالبی)، (اخلاق مصور) و (تاریخ مصور ایران) را ترسیم کرد.

استاد حسین طاهرزاده بهزاد

استاد پس از چندی برای کسب علم و هنر عازم استانبول شد و در مدرسه صنایع ظریفه (آکادمی هنرهای زیبای فعلی) به آموزش و فراگیری هنر نقاشی نزد اساتید عثمانی و ایتالیایی پرداخت و با احراز مقام اوّل در رشته نقاشی، موفق به اخذ گواهینامه فارغ التحصیلی شده و در مدرسه خطالین استانبول به سمت معلمی مینیاتور و تذهیب منصوب شد و در وزارت اوقاف عثمانی و موزه های شهر استانبول مأمور مرمت کتاب های مینیاتور قدیم شد.

استاد پس از مدتی در مدرسه قالی بافی در ترکیه، به کار پرداخت. پس از گذشت مدت زمانی، امپراطور اتریش و مجارستان به خاطر دریافت یکی از آثار استاد، به منظور قدردانی و سپاس، یک سنجاق طلا با آرم سلطنتی اتریش به استاد هدیه کرد. محمد حسین میرزا قاجار، ولیعهد احمد شاه که در استانبول شیفته آثار هنری استاد شده بود، ضمن اعطای لقب (مزین السلطان) به استاد از وی دعوت نمود که به ایران باز گردد.

در سال 1308ه.ش استاد به اتفاق خانواده اش به تهران بازگشت و نخست به ریاست نقشه کشی موسسه قالی و سپس به ریاست صنایع قدیم و هنرستان هنرهای زیبا منصوب شد. وی موزه هنرهای زیبا (هنرهای ملی) را تأسیس، و مدّت چندین سال در تهیه تابلوهای بزرگ و تزئینات کاخ مرمر و کاخ های دیگر سعی و کوشش فراوانی نمود. استاد به مدت یکسال به آلمان مسافرت کرد و در تهیه نقاشی های چند کتاب برای ناشران ایرانی، از جمله کتاب هزار و یکشب همت والایی نشان داد. در سال 1314 به اتفاق یک هیات ایرانی در نمایشگاه آثار هنری ایرانی لنینگراد شرکت کرده و آنجا پیرامون هنر مینیاتور ایرانی سخنرانی کرد. پس از بازگشت، کتابی با عنوان نقشه های قالی تهیه و منتشر نمود. استاد در سال 1324 به علت بیماری قلبی از پست خود کناره گیری کرد و در سال 1326ه.ش بعنوان نماینده دولت ایران در نمایشگاه بین المللی ازمیر ترکیه شرکت کرد. حوالی سال 1333 وی به دعوت وزارت فرهنگ ترکیه به سمت استادی در آکادمی هنرهای زیبای استانبول استخدام و چند سال مشغول تعلیم هنرهای سنتی بود، تا اینکه در 21 اسفند ماه 1341 به علت بیماری قلبی و ورم پروستات در استانبول در گذشت و طبق وصیت آن مرحوم پیکرش به تهران انتقال و در امامزاده قاسم به خاک سپرده شد.

مقالات هنری، تابلوهای مینیاتور، آبرنگ، رنگ و روغن، تذهیب نقشه های قالی و کاشیکاری باقی مانده از استاد، از چهارصد فقره متجاوزند. مقاله ای پیرامون تهیه رنگ مخصوص مینیاتور از ایشان چاپ شده است.

استاد از زبان رسام عرب زاده چنین توصیف می شود که: صدها روز به جستجوی هنرمندانی پرداخت که انزواء را گزیده بودند، چه زحمت ها کشید که آن ها را از گوشه و کنار کشور پیدا کرد به صنایع قدیمه دعوت کرد و به نام هنرمند استخدام کرد. او عقیده داشت عرصه هنر را باید گسترش داد. شاید اگر چنین کوششی نمی کرد، هنرمندان ما به انزوای کامل می رفتند و در گمنامی به سر می بردند. می توان گفت او پایه گذار بود و تلاش او در زمینه هنر ارزش قدردانی بسیاری دارد.

استاد طاهرزاده بهزاد از معدود کسانی است که طرح های فرش و تذهیبش بسیار زیاد بوده و در اکثر سبک ها کار کرده و حتی برای شهرهای دیگر نیز طرح هایی براساس آنچه در آن مناطق رواج داشته، طراحی کرده است. و امروزه کارهایش به عنوان الگوی آموزشی در مراکز آموزش طراحی فرش و تذهیب مورد استفاده قرار می گیرد. استاد از اسلیمی ها و ختائی ها به نحوه معجزه آسایی استفاده کرده و از ویژگی های آثارش ترکیب بندی های سنگین و چرخش های پر پیچ و خم می باشد که گاه چشم بیننده از تعقیب مسیر چرخش ها عاجز می ماند. انواع اسلیمی ها از قبیل ساده تو خالی و توپر، اسلیمی های دهان اژدری با تزئینات مشابه، و تزئینات به جای مانده از دوران های گذشته و اسلیمی های برگی، در اکثر کارهایش به چشم می خورد. در واقع او مبتکر در تلفیق طرح های مختلف بود و قالب های سنتی را همواره رعایت می نمود.

استاد طاهرزاده بهزاد از هنرمندان بزرگ ایران بود که زحمت و تلاش بسیاری در حفظ و احیا وآموزش نقاشی ایرانی و طراحی سنتی خصوصاً در زمینه مینیاتور ، تذهیب و طراحی فرش انجام داد. روحش شاد و یادش گرامی باد.


برگرفته از فصلنامه دانشجویی طره (دانشگاه هنر اسلامی تبریز)


کلیدواژه ها: اساتيد فرش | حسين طاهرزاده بهزاد | معرفی استاد | طره |

دفعات مشاهده: 7244 بار   |   دفعات چاپ: 1151 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 89 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

روزشمار
 نمادهای اعتماد
"
 درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی ذیربط، وزارتخانه‌ها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی به‌طور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکت‌ها آغاز نمود.
 
مطالب پربازدید
 
 نظرات شما
لکه بری در فرش

زهرا - 1397/4/9 :

سلام.روی فرشم شیر ریخت بعد جمغ کردن از فرش و شستشو بازم لکه زرد داره چیکار گنم؟




سلام. پیشنهاد اول این است که برای اطمینان حتما فرش را به کارشناس نگهداری نشان دهید. با این حال در این موارد هیدرو و ماست قابل توصیه است. اما این نسخه نیازمند مهارت در استفاده است. راه کار دیگر این است ماست ترش تنها را باید روی محل زرد شده بمالید و پس از خشک شدن ماست را جمع کند تا زردی احتمالا کاسته شود.


شماره ۳۱ دوفصلنامه علمی پژوهشی گلجام منتشر شد

modernfarsh.com - 1397/4/2 :

مقالاتی که ارسال میشه به چ صورت داوری و امتیاز بندی میشه؟ چند نفر از اعضا در تصمیم گیری و داوری مقالات شرکت دارن و ایا نظارتی بر روند داوری وجود داره ؟


سلام. برای مطالعه شرایط و فرایند انجام داوری مقاله های گلجام به وب سایت مجله مراجعه کنید
www.goljaam.icsa.ir

فرایند ارزیابی مقاله های گلجام

زمانبندی ارزیابی مقاله های گلجام

 

شماره ۳۱ دوفصلنامه علمی پژوهشی گلجام منتشر شد

از اعضاى انجمن - 1397/3/19 :

با سلام. فکر مى کنم انجمن علمى فقط اعضاى پيوسته رو زمان واريز حق عضويت و انتخاب هيات مديره به رسميت مى شناسه. معلوم نيست اعضاى کميته هاى تخصصى کى و چطور انتخاب مى شن و اصلا چه کار مى کنن؟ معلوم نيست مقاله اى که تقريبا دو سال تو روند داورى رفته و برگشته و تمام کارهاش انجام شده, قبل از دادن پذيرش به نويسنده اعلام مى کنن مدير فلان و بهمان, اون رو نپذيرفته چون قبلا با اين موضوع مقاله داشتن, اما مقالات انفرادى و گروهى هيات مديره با موضوعات تکرارى, پشت سر هم چاپ مى شن. اما هنوز مقالات ما تو روند طولانى داورى گير افتادن. واقعا سياستهاى انجمن جاى تبريک دارن.


 
اشتراک در خبرنامه
 
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0

مهمانان حاضر در پایگاه: 90

کل کاربران ثبت شده: 426

بازدیدهای روز جاری: 75

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی فرش ایران است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
© 2015 All Rights Reserved | Iran Carpet Scientific Association
Designed & Developed by : Yektaweb