| تاریخ ارسال: 1398/9/25 |
در این کارگاه آموزشی دکتر حمید کارگر (رئیس انجمن علمی فرش ایران) به سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگیهای برند شهری نمونههایی از برندهای موفق شهری در حوزه برون مرزی را برشمرد.
وی با تأکید بر توانمندی ایران از گذشتههای تاریخی تا شرایط کنونی در همه شاخههای هفتگانه هنر، بهرهگیری از هنر را در همه اشکال آن برای برندسازی شهری ضروری دانست و گفت: شاهد هستیم که در ساخت و پرورش یک برند شهری تنها به طراحی نشانه یا خلق یک شعار بسنده میشود و از گونههای متنوع هنری بهرهای گرفته نمیشود.
کارگر زبان هنر را با توجه به ویژگیهایی همچون مانایی و ماندگاری پیام، فراگیر و همه فهم بودن، درگیر شدن با احساسات و عواطف مخاطبان، نداشتن تاریخ مصرف و رهایی از قیود زمانی و مکانی و دولتگریزی و غیرمتمرکز بودن بر دیگر گونههای پیامرسانی برتر دانست و گفت: برندسازی بدون توجه به قالبها و ابزار هنری کاری ابتر است.
رئیس انجمن علمی فرش ایران هدف از توجه به برندسازی شهری را متنوع دانست و افزود: جذب سرمایهگذار؛ افزایش پذیرش گردشگران، مهاجرپذیری،رونق کسب و کار و رشد اقتصادی، اعطای حس تعلق به شهروندان و افزایش شأن و منزلت شهروندان از جمله اهدافی است که معمولاً در خلق و پرورش برند شهری مورد توجه قرار میگیرد.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای شهر در فرایند برندسازی شهری گفت: داشتن یک برند شهری به معنای داشتن نشانه یا نشانههایی است که به یاری آنها بتوانیم نوعی معنای تازه و هویت بخش برای مکانها و موقعیتهای شهری بدهیم و در مخاطب نسبت به آن آمادگی ایجاد کنیم و بر جذابیت شهر بیفزاییم.
حمید کارگر این مهم را مستلزم پیوند میان برنامهریزان، مجریان و شهروندان و نیازمند پویایی اجتماعی، فرهنگی و مشارکت شهروندان و گردشگران اعلام کرد و افزود: برند شهری یک شبه ساخته نمیشود و جز با مشارکت و یاری انبوه شهروندان شکل نمیگیرد.
رئیس انجمن علمی فرش ایران شهرت یک شهر را سرمایه و دارایی شهروندان آن شهر دانست و گفت: وقتی نام هنر در شهر به میان میآید، اغلب مجموعههای میراثی، تاریخی، معماری،... به ذهن میآید اما این نگاه حداقلی است. در حالی که هنر باید در همه بخشهای برندسازی شهری و در همه ابزارهایی که برای این منظور به خدمت گرفته میشوند نفوذ داشته باشد.
کارگر ادامه داد: نمیتوان برندسازی شهری را بدون بهرهگیری از موسیقی، بدون به یاری گرفتن مبلمان شهری، بدون توجه به صنایع دستی، بدون بروندادهای رسانهای، بدون استمداد از هنر سینما و... کامیاب دانست.
وی در پایان این کارگاه آموزشی با نمایش تصاویری متعدد به حضور آرایههای هنری سنتی ایران به ویژه نقشمایههای فرش در مناظر شهری اشاره کرد و استفاده از نمادهای مرتبط با هنر- صنعت فرش دستباف در مبلمان شهری برخی شهرهای کشور را نیز مورد اشاره قرار داد.
گفتنی است این کارگاه آموزشی همزمان با هفته پژوهش و به دعوت مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد (گروه هنر اسلامی و پژوهش هنر) روز یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸ برگزار شد.
عکس از: خبرسان
کارگر زبان هنر را با توجه به ویژگیهایی همچون مانایی و ماندگاری پیام، فراگیر و همه فهم بودن، درگیر شدن با احساسات و عواطف مخاطبان، نداشتن تاریخ مصرف و رهایی از قیود زمانی و مکانی و دولتگریزی و غیرمتمرکز بودن بر دیگر گونههای پیامرسانی برتر دانست و گفت: برندسازی بدون توجه به قالبها و ابزار هنری کاری ابتر است.
رئیس انجمن علمی فرش ایران هدف از توجه به برندسازی شهری را متنوع دانست و افزود: جذب سرمایهگذار؛ افزایش پذیرش گردشگران، مهاجرپذیری،رونق کسب و کار و رشد اقتصادی، اعطای حس تعلق به شهروندان و افزایش شأن و منزلت شهروندان از جمله اهدافی است که معمولاً در خلق و پرورش برند شهری مورد توجه قرار میگیرد.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای شهر در فرایند برندسازی شهری گفت: داشتن یک برند شهری به معنای داشتن نشانه یا نشانههایی است که به یاری آنها بتوانیم نوعی معنای تازه و هویت بخش برای مکانها و موقعیتهای شهری بدهیم و در مخاطب نسبت به آن آمادگی ایجاد کنیم و بر جذابیت شهر بیفزاییم.
حمید کارگر این مهم را مستلزم پیوند میان برنامهریزان، مجریان و شهروندان و نیازمند پویایی اجتماعی، فرهنگی و مشارکت شهروندان و گردشگران اعلام کرد و افزود: برند شهری یک شبه ساخته نمیشود و جز با مشارکت و یاری انبوه شهروندان شکل نمیگیرد.
رئیس انجمن علمی فرش ایران شهرت یک شهر را سرمایه و دارایی شهروندان آن شهر دانست و گفت: وقتی نام هنر در شهر به میان میآید، اغلب مجموعههای میراثی، تاریخی، معماری،... به ذهن میآید اما این نگاه حداقلی است. در حالی که هنر باید در همه بخشهای برندسازی شهری و در همه ابزارهایی که برای این منظور به خدمت گرفته میشوند نفوذ داشته باشد.
کارگر ادامه داد: نمیتوان برندسازی شهری را بدون بهرهگیری از موسیقی، بدون به یاری گرفتن مبلمان شهری، بدون توجه به صنایع دستی، بدون بروندادهای رسانهای، بدون استمداد از هنر سینما و... کامیاب دانست.
وی در پایان این کارگاه آموزشی با نمایش تصاویری متعدد به حضور آرایههای هنری سنتی ایران به ویژه نقشمایههای فرش در مناظر شهری اشاره کرد و استفاده از نمادهای مرتبط با هنر- صنعت فرش دستباف در مبلمان شهری برخی شهرهای کشور را نیز مورد اشاره قرار داد.
گفتنی است این کارگاه آموزشی همزمان با هفته پژوهش و به دعوت مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد (گروه هنر اسلامی و پژوهش هنر) روز یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸ برگزار شد.
عکس از: خبرسان

.jpg)
کلیدواژه ها: حمید کارگر | انجمن علمی فرش | برند |
دفعات مشاهده: 1379 بار |
دفعات چاپ: 405 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
عضویت در انجمن
روزشمار
نمادهای اعتماد
|
درباره انجمن
در نخستین همایش ملی فرش در آموزش عالی که در مهرماه سال ۱۳۷۹ با شرکت تمام دانشگاهها، مؤسسات آموزشعالی ذیربط، وزارتخانهها و همچنین جمعی از محققان، مؤلفان و هنرمندان فرش کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد، ضرورت وجود یک نهاد علمی بهطور جدی احساس شد. پس از پیگیری و مکاتبات بسیار، در جلسه ۱۳۸۱/۰۳/۲۲ تأسیس انجمن علمی فرش ایران در کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.انجمن فعالیت رسمی خود را در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ با دریافت مجوز از اداره تبت شرکتها آغاز نمود.
مطالب پربازدید
![]() | لکه بری در فرش (59948 بازدید) |
![]() | توجه به فرش در دکوراسیون داخلی (33641 بازدید) |
![]() | شرایط عضویت در انجمن علمی فرش ایران (27107 بازدید) |
![]() | اطلاعاتی در مورد گلیم و انواع آن (25820 بازدید) |
![]() | انواع گره ها در فرش ایرانی (25323 بازدید) |
![]() | نام و نام خانوادگی اعضای دانشجویی (20233 بازدید) |
![]() | نشانی و تلفن انجمن علمی فرش ایران (18906 بازدید) |
![]() | بخش ها (18180 بازدید) |
![]() | جرعه ای از جام عشق/ سلسله گفتاری پیرامون هنر و هنرمندان قالی تبریز (18050 بازدید) |
![]() | هیئت مدیره انجمن از ابتدا تا کنون (17932 بازدید) |
نظرات شما
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.
آمار
کاربران حاضر در پایگاه: 0
مهمانان حاضر در پایگاه: 27
کل کاربران ثبت شده: 484
بازدیدهای روز جاری: 74