1- گروه پژوهشهای اقتصادی جهاد دانشگاهی مشهد
2- مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی
3- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (7267 مشاهده)
فرش مهمترین کالای صادرات غیرنفتی کشور است که طی چهار دهه گذشته، بیش از ۲۵ درصد ارزش صادرات غیرنفتی را بهخود اختصاص داده و صادرات کشور از این کالا تأثیر چشمگیری پذیرفته است. بر این اساس، هدف این تحقیق بررسی عملکرد صادراتی فرش دستباف ایران و شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین منظور ابتدا مزیت نسبی فرش دستباف ایران با استفاده از شاخصهای RCA ، RSCA و طی سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۵ میلادی محاسبه شد، در ادامه جهت انتخاب مناسبترین بازارهای بالقوه صادراتی ابتدا کشورهای واردکننده فرش شناسایی و سپس با بهکارگیری روش تاکسونومی عددی(Taxonomy) این بازارها اولویتبندی شدند. نتایج مطالعه نشان داد که کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما روند نزولی مزیت نسبی فرش دستباف طی سالهای مورد مطالعه حاکی از تضعیف موقعیت رقابتی این کالا در سطح جهان است. به عبارت دیگر نزولی بودن شاخص مزیت نسبی فرش دستباف حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان میدهد. همچنین نتایج اولویتبندی بازارهای هدف نشان داد به ترتیب کشورهای آمریکا، امارات، ژاپن و آلمان عمدهترین بازارهای صادرات فرش دستباف ایران هستند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6