شماره 29 دو فصلنامه علمی پژوهشی گلجام (بهار و تابستان 1395) منتشر شد.
شماره ۲۹ دو فصلنامه علمی پژوهشی گلجام (بهار و تابستان ۱۳۹۵) با مقالات زیر منتشر شد.
گلجام به شماره ۲۹ رسید. شماره تازه دوفصلنامه علمی پژوهشی گلجام با ۶ مقاله تخصصی فرش دست باف منتشر شد.
نقدی بر نقد: مروری بر کتاب ساختار درونمتنی طرح و نقش فرش دستباف ایران
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهد، مدرس دانشگاه فنی و حرفهای البرز
نقد روشی مؤثر در سنجش محاسن و معایب سخن و اثر است. ناقد در صورت آشنایی با علوم و قوانین مورد نیاز، بهرهگیری از روشمندی علمی نقد در ساختار و نوشتار و متناسب با حوزه مطالعاتی به هدف نقد دست مییابد. لذا در اثری که از شیوه و رویکرد نشانهشناسی ساختارگرا بهره برده است، اتخاذ شیوه نقد بر اساس آن رویکرد بایستهتر است.
کلیگویی، عدم رویکرد مشخص و واحد در خوانش و نقد اثر، خلط مباحث، ارائه دیگر روشها بدون ذکر شاخصههای آنها، عدم بیان نقاط ضعف و قوت رویکرد مورد بحث در کتاب «ساختار درونمتنی طرح و نقش فرش دستباف ایران» و عدم اشاره به دیگر مباحث کتاب، در مقاله «مروری بر کتاب ساختار درونمتنی طرح و نقش فرش دستباف ایران» وجود دارد که به نظر میرسد ناشی از عدم تسلط نویسنده مقاله مزبور بر حوزههای مطالعات نظری مطرح شده در آن مقاله است.
واژههای کلیدی: نقد، ساختار، نشانه و نماد، درونمتنیت، بینامتنیت، شمایلنگاری
مروری بر کتاب ساختار درونمتنی طرح و نقش فرش دستباف ایران
قالی دستباف ایران یکی از برجستهترین جلوه هنرهای سنتی بوده که حامل بار معنایی و مفهومی عمیقی، نهفته در متنی آکنده از طرحها و نقوش زیباست. نقشمایههایی که فقط جنبه تزئینی و آرایهای ندارند و در لایههای مختلف آنها میتوان به دلالتهای معنایی دستیافت. موضوع کتاب«ساختار درونمتنی طرح و نقش فرش دستباف ایران» شناخت ظرفیتها و قابلیتهای ساختار درونی قالی دستباف با رویکرد نشانهشناسی است که به نظر میرسد استفاده از مباحث نظری بینارشتهای، جهت شناخت این هنر ازجمله ضرورتهای پژوهشی در این حوزه است. در این جستار سعی شده است نمادها و نشانههای قالی دستباف بهصورت درونمتنی با توجه به رویکرد نشانهشناسی بهعنوان دانش مطالعه نشانهها و فرآیندهای تأویلی در مطالعات هنری تحلیل شود. در این راستا ابتدا صورت طرح و نقش قالی دستباف توصیف، سپس به روش تحلیلی و تطبیقی ساختار درونمتنی آن بهگونهای محتوایی و علمی واکاوی و دلالتهای معنایی آنها تفسیر شده است. با این هدف طرح و نقش قالی دستباف و نظام درونی آن بهمثابه یک متن فرض شده که محور اصلی مباحث نظری با روش نشانهشناسی و نسبت آن با نماد، اسطوره و ادبیات ایران موردبررسی قرارگرفته است.
واژههای کلیدی: نماد شناسی، نشانهشناسی، تحلیل درونمتنی، ادبیات و فرش دستباف
فرشهای شرقی در فیلمهای غربی
فرشهای شرقی در فیلمهای غربی
نشستهای و کاملاً در جهان فیلم فرورفتهای؛ اما ناگهان در صحنهای از فیلم فرشی قدیمی با نقشهای کمیاب توجهات را جلب میکند و ذهنت از داستان فیلم پر میکشد روی فرشِ فیلم و در خیالت داستان فرشی را میپروری که از روستایی دورافتاده سر از هالیوود در آورده است.بله؛ همه دوستداران فرش دستباف از دیدن فرشهایی که در فیلمهای سینمایی بهعنوان دکور و وسایل صحنه استفاده شده است، هیجان زده میشوند. در این یادداشت برخی از فیلمهایی را گزینش کردهایم که خودمان بیشتر دوست داشتهایم: ...
اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک
اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک
قالی یتیمان ارمنی چگونه بافته شد؟ کشتار ارامنه از سال ۱۹۰۹ در آدانا به وسیله جنبش ترکان جوان آغاز شد و تا سال ۱۹۲۳ در نقاط مختلف ادامه یافت. در این کشتار فقط حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در سال ۱۹۱۵ کشته شدند.
تاریخچه رنگارنگ واژه «مینیاتور»
تاریخچه رنگارنگ واژه «مینیاتور»
برخی از واژهها برای رسیدن به معنی نوین خود در زبان انگلیسی راهی پرپیچوخم پیمودهاند. این واژها راهشان را از زبانی دیگر با معنایی متفاوت در پیش گرفتند و سرانجام در مقصدی دیگر ماندگار شدند. برای نمونه «مینیاتور» را در نظر بگیرید. «نیا»ی لاتینی آن نه به اندازه که به رنگ مربوط است.
تحولات تجارت فرش دستباف ایران در دوره قاجاریه
تحولات تجارت فرش دستباف ایران در دوره قاجاریه
در دوران قاجاریه پس از اینکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد، بستری برای تولید فرش های نفیس ایرانی مهیا گردید. در این عصر سیاحان اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به فرش دستباف ایران جلب نمودند. |
مطابقت رنگ فرش با دکوراسیون
مطابقت رنگ فرش با دکوراسیون
رنگ یک زبان جهانی است که احساسات را تحریک می کند و فرهنگها را شکل میدهد. رنگ یکی از ملزومات با شکوه زندگی است، خانه ای که غرق رنگهای مناسب باشد همیشه آرامش بخش است و بر خلاف سایر ملزومات دکوراسیون، یک بعد انسانی دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. |
شیوه های بافت در فرش ایرانی
شیوه های بافت در فرش ایرانی اساس و پایه اصلی دست بافته ها چله ها هستند. به گونه ای که با خارج کردن چله از ساختمان بافته، دست بافته متلاشی می شود و از بین می رود.در حالی که با خارج کردن دیگر عوامل،مانند پود و گره آسب وارد شده کمتر است. |
پیش به ســــــوی تحـــــصیلات تکــــمیلی فرش
پیش به سوی تحصیلات تکمیلی فرش همواره شنیدن اخبار خوب مسرت بخش است و انسان تمایل دارد که در تمام زندگی این اخبار به وی برسد. در این ایام، خبر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را میتوان یکی از این اخبار خوب قلمداد کرد که بخشی از اهالی جامعه فرش از شنیدن آن خوشحال شدند. در کنار شنیدن اخبار خوش، انتظار به ثمر نشستن فعالیتهای جوانان نیز دغدغه ای است که همواره ذهن همگان را مشغول داشته است. |
ارزشیابی هنری فرش دستباف ایران ضرورتی رو به فراموشی
ارزشیابی هنری فرش دستباف ایران ضرورتی رو به فراموشی امروزه فرش دستباف در ایران و ادبیات ما با عنوان دوسویه هنر- صنعت شناخته میشود. عنوانی که با توجه به گسترش بازارهای فرش دستباف از دورههای گذشته تا کنون، سمت و سوی صنعتی و تجاری آن پررنگ تر شده و کم کم فرش دستباف را به کالایی با جنبههای خاص سود آوری تبدیل کرده است. |
انواع گره ها در فرش ایرانی
انواع گره ها در فرش ایرانی در مناظق مختلف بافت از شیوه های گوناگون برای بافت فرش استفاده می شود. این تنوع در انواع گره گذاری نیز رایج است و هر منطقه با توجه به سابقه ی بافت و شیوه ی مورد استفاده خود از نوعی گره خاص استفاده می نمایند. گره آذری، گره کردی، گره کمان شی و...از نام های رایج این گره ها می باشند. |
بافندگان فرش دستباف و لزوم توجه جدی به آن ها
بافندگان فرش دستباف و لزوم توجه جدی به آن ها بافندگان فرش دستبافت از مهمترین ارکان نیروی انسانی در پروسه تولید فرش هستند. تقسیمبندی فعالیت بافندگان فرش دستباف در انواع تولیدات شهری، روستایی و عشایری خاصیتهای متنوعی به فرش دستباف داده است که با توجه به اهمیت نگرشهای بازاریابی در تنوع تولیدات این بافتهها میتوانند جایگاه مشخصی برای فرش دستباف باشد. |
راز نهفته و بزرگ در قانون خلقِ نقوشِ گبه و گلیم
متن کامل سخنرانی استاد تورج ژوله در نمایشگاه گبه و گلیم و آثار هنرمندان مدرن غروب روز سه شنبه 24 دی ماه موسسه فرهنگی اکو شاهد برگزاری نمایشگاه گبه و گلیم عشایر و روستائیان ایران بود.تورج ژوله نویسنده و پژوهشگر فرش در ابتدای این نمایشگاه پیرامون نسبت و رابطه میان هنر بافت گبه و گلیم و بازتاب آن در جوامع غربی سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن را در ادامه می خوانید... |
خدمات متقابل انجمن علمی فرش ایران و موزههای فرش
خدمات متقابل انجمن علمی فرش ایران و موزههای فرش/ سرمقاله شماره هجده فصلنامه علمی پژوهشی گلجام انجمن علمی فرش ایران بهعنوان یک نهاد غیردولتی متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدرسان، محققان، دانشآموختگان و دانشجویان فرش در قالب اعضای پیوسته، وابسته، مرتبط و دانشجویی بهعنوان بزرگترین تشکل علمی فرش ایران از سال 1381 تشکیل شده است... |
پژوهش در فرش؛ با ضرورتی چند وجهی و زمان بر
پژوهش در فرش؛ با ضرورتی چند وجهی و زمان بر (سرمقاله شماره 20 فصلنامه علمی پژوهشی گلجام) بررسی مجموعه مقالاتی که برای انتشار به گلجام میرسند نشان میدهد که گاه نیاز مبرم تولیدکنندگان و عرضهکنندگان فرش ایران از یاد میرود و اولویت در پژوهشها بهجای تحقیقات کاربردی، جای خود را به پژوهشهای بنیادی داده است. |
تحریم فرش ایران، تهدید یا فرصت؟
تحریم فرش ایران، تهدید یا فرصت؟ (سرمقاله شماره 17 فصلنامه علمی پژوهشی گلجام) در اول ژوئیه 2010 (11 تیر 89)، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، قانونی را امضا و ابلاغ کرد که به موجب آن ورود بسیاری از کالاها از جمله فرش ایرانی از 29 سپتامبر 2010 (8 مهر 89)، به آمریکا ممنوع شد. این ممنوعیت شامل ورود فرش ایرانی از ایران و از هر مبدأ دیگر و حتی فرشهای موجود در لوازم منزل مهاجرانی که برای اقامت به آمریکا نقل مکان میکنند، میباشد. |
فرش فارس
فرش فارس سرزمین فارس جغرافیای وسیعی ست که به مرکزیت شیراز قدمتی کهن در بافته ها دارد. درباره فرش فارس بسیار سخن گفته شده است. اما همه فرش فارس محدود به ایل قشقایی نمی شود. |
سه رکن طراحی قالی طراحی ، طراح ، طرح
سه رکن طراحی قالی
طراحی ، طراح ، طرح
به جهت ا رتباط مستقیم فرش با موضوع طراحی آن ، همواره مبحث طراحی فرش از موضوعاتی بوده است که در ارتباط با آن قیل و قال فراوانی بوده و گفته ها و نوشته های زیادی را بخود اختصاص داده است و کمتر مطلبی در ارتباط با فرش می توان یافت که به این موضوع اشاره ای ولو گذارا و کوتاه نداشته باشد . |
لکه بری در فرش
روش از بین بردن لکه ها از روی فرش در صورتی که لکه ای در روی فرش ایجاد شود علاوه بر پاک کردن لکه از روی فرش، مایعاتی که به پشت فرش رسوخ کرده را باید تمیز نموده و در معرض هوا پشت فرش را قرار داده تا مانع از ایجاد کپک شود و از پوسیدگی فرش جلوگیری شود. |
بازاریابی خلاق فرش دستباف
بازاریابی خلاق فرش دستباف بازاریابی به نحوه بارزی با زندگی همه اقشار جامعه در ارتباط است. بازاریاب با بازار سرو کار دارد و بیش از هر چیز و پیش از هر کار باید نظام و ارکان و فرهنگ بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواسته های آن پاسخ دهد؛ به عبارتی بازاریاب باید با نگرش سیستمی همه اجزا و ارگان محیط بازار را در نظر بگیرد. فعالیت بازاریابی فقط محدود به فروش کالا نیست که در فرش دستباف فقط بر روی فروش تکیه شود. |
لکه بری در فرش (60571 بازدید) | |
توجه به فرش در دکوراسیون داخلی (34655 بازدید) | |
شرایط عضویت در انجمن علمی فرش ایران (28852 بازدید) | |
انواع گره ها در فرش ایرانی (27181 بازدید) | |
اطلاعاتی در مورد گلیم و انواع آن (27171 بازدید) | |
اعضای پیوسته (24197 بازدید) | |
نام و نام خانوادگی اعضای دانشجویی (21386 بازدید) | |
شیوه های بافت در فرش ایرانی (20613 بازدید) | |
نشانی و تلفن انجمن علمی فرش ایران (20429 بازدید) | |
بخش ها (19405 بازدید) |