فصل اول– کلیات و اهداف
ماده ۱- بهمنظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مربوط به فرش، انجمن علمی فرش ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میشود.
ماده ۲- انجمن موسسهای غیرانتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی بوده و رییس هیئتمدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
ماده ۳- مرکز انجمن در شهر تهران به نشانی: استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی، شهر تهران، بهجتآباد، خیابان پزشک، خیابان شهید دکتر عضدی، پلاک ۷۶، کدپستی ۱۵۹۷۶۳۲۱۴۱ است و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه تشکیل شود.
تبصره: هیئتمدیره میتواند درصورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در یک روزنامه رسمی و کثیرالانتشار اعلام شود و به صورت کتبی به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برسد.
ماده ۴- انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم– وظایف و فعالیتها
ماده ۵- بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد: ۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی بین محققان و متخصصانی که بهگونهای با علم و هنر فرش سروکار دارند. ۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن. ۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان و هنرمندان ممتاز. ۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی. ۵-۵- بررسی و اظهارنظر در زمینه آموزش فرش و سرفصلها و برنامههای آموزشی رشته فرش در مقاطع مختلف تحصیلی. ۶-۵- تشکیل گردهماییهای علمی و هنری در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی. ۷-۵- انتشار کتب و نشریات علمی و هنری. ۸-۵- ارائه خدمات مشاورهای علمی و تخصصی درزمینه فرش به اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت تعالی هنر صناعی فرش.
فصل سوم- انواع و شرایط عضویت
ماده ۶- انواع و شرایط عضویت در انجمن به شرح زیر است:
۱-۶- عضویت پیوسته: - مؤسسان انجمن - دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته فرش و رشتههای وابسته، مانند صنایعدستی، نساجی، پژوهش هنر، مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی - افرادی که مدرک تحصیلی و یا رتبه و درجه هنری آنها به تأیید یکی از دانشگاههای دولتی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یا سازمان امور اداری و استخدامی، معادل کارشناسی ارشد در یکی از رشتههای مربوط تلقی شود، میتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۱- مدیران گروه فرش با داشتن مدرک حداقل کارشناسی در یکی از رشتههای فوق.
تبصره: ۲- افرادی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند ۱-۶ بوده و دارای اختراع ثبت شده، کتاب چاپ شده یا طرح تحقیقاتی معتبر در زمینه فرش هستند، با تصویب هیئتمدیره میتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره: ۳- دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در سایر رشتهها با داشتن سوابق اجرایی یا علمی قابل قبول به تشخیص هیئت مدیره
۲-۶- عضویت وابسته: - دارندگان مدرک کاردانی و کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند ۱-۶. - دارندگان مدرک معادل کاردانی و کارشناسی که از سازمانهای رسمی اخذ نموده باشند (سازمان مدیریت و...) و همتراز کاردانی، کارشناسی ارزیابی شوند.
تبصره: ۱- دارندگان مدرک کاردانی و کارشناسی در سایر رشتهها با داشتن سوابق اجرایی یا علمی قابل قبول به تشخیص هیئت مدیره
۳-۶- عضویت دانشجویی: - دانشجویان رشته فرش و رشتههای مرتبط
۴-۶- عضویت افتخاری: - شخصیتهای ایرانی یا خارجی که مقام علمی یا هنری آنان در زمینههای مربوط به فرش دارای اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای کرده باشند.
۵-۶- اعضای حقوقی: - سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی و هنری مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
ماده ۷- هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میشود بهعنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد.
تبصره ۱- پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره ۲- اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸- عضویت دریکی از موارد زیر خاتمه مییابد: ۱-۸- استعفای کتبی ۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره- تأیید خاتمه عضویت با هیئتمدیره است.
فصل چهارم- ارکان انجمن ماده ۹-ارکان اصلی عبارتند از: الف- مجمع عمومی ب- هیئتمدیره ج- بازرسان
الف- مجمع عمومی ماده ۱۰- مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته بهصورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود. ۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رای کتبی نصف بهعلاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت آرا معتبر است. ۲-۱۰- درصورتیکه در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۴۰ روز بعد تشکیل میشود و با هر تعداد حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت. ۳-۱۰- مجمع عمومی فوقالعاده در موارد ضروری با دعوت هیئتمدیره یا بازرسان و یا با تقاضای کتبی یکسوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
تبصره ۱- دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲- یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوقالعاده کنند مشروط بر اینکه هیئتمدیره و نیز بازرسان انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشند و در چنین حالتی، ایشان در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود توسط هیئتمدیره و بازرس تصریح کنند.
تبصره ۳- درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً در موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکرشده است و هیئترئیسه مجمع از میان اعضا انتخاب خواهند شد.
تبصره ۴- شرایط تشکیل مجمع فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱- وظایف مجامع عمومی
الف- مجمع عمومی عادی - انتخاب اعضای هیئتمدیره و بازرسان - تصویب خطمشی انجمن - بررسی و تصویب پیشنهادهای هیئتمدیره و بازرسان - تعیین میزان حق عضویت - بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
ب- مجمع عمومی فوقالعاده - تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه - موضوعات مندرج در تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۰ این اساسنامه - عزل هیئتمدیره و بازرسان - تصویب انحلال انجمن
تبصره ۱- مجامع عمومی توسط هیئترئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره ۲- اعضای هیئترئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره ۳- اعضای هیئترئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئتمدیره و بازرس نامزد کردهاند.
پ- هیئتمدیره
ماده ۱۲- هیئتمدیره انجمن مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علیالبدل است که هر ۳ سال یکبار بارأی مخفی از میاناعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند. ۱-۱۲- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از ۲ بار متوالی به عضویت هیئتمدیره انتخاب شوند. تبصره- حداکثر دو نفر از اعضای هیات مدیره قبل، در صورت کسب بیش از سه چهارمآرای حاضران در جلسه میتوانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیات مدیره درآیند. ۲-۱۲- عضویت در هیئتمدیره افتخاری است. ۳-۱۲- هیئتمدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام میکنند. ۴-۱۲- کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس و خزانهدار هیئتمدیره با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس یا نایبرئیس هیئتمدیره معتبر است. ۵-۱۲- هیئتمدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئتمدیره حداقل سه روز است. ۶-۱۲- جلسات هیئتمدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر است. ۷-۱۲- کلیه مصوبات هیئتمدیره توسط منشی هیئتمدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئتمدیره نگهداری میشود. ۸-۱۲- شرکت اعضای هیئتمدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئتمدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود. ۹-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئتمدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد. ۱۰-۱۲- شرکت بازرسان در جلسات هیئتمدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. ۱۱-۱۲- هیئتمدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوان مجمع عمومی و انتخاب هیئتمدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال کنند.
تبصره- هیئتمدیره پیشین تا تأیید هیئتمدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۱۳- هیئتمدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است: ۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی. ۲-۱۳- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها. ۳-۱۳- هیئتمدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقلوانتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فکرهن و استقراض بهاستثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام دهد. ۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که بهموجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئتمدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن داراست. ۵-۱۳- تهیه و گزارش سالانه و تنظیم تراز مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر. ۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی یا حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر. ۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی. ۸-۱۳- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چهارچوب وظایف انجمن. ۹-۱۳- جلب هدایا و کمکهای مالی. ۱۰-۱۳- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی. ۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور. ۱۲-۱۳- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. ۱۳-۱۳- تصویب نحوه ارتباط با مجامع، انجمنها، موزهها، نشریات و مؤسسات مربوط به فرش داخل و خارج کشور. ۱۴-۱۳- تصویب برنامهها و سیاستهای سالانه علمی انجمن.
ج- بازرسان ماده ۱۴- مجمع عمومی عادی دو نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را بهعنوان علیالبدل برای مدت ۳ سال انتخاب میکنند.
تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵- وظایف بازرسان به شرح زیر است: ۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه و گزارش برای مجمع عمومی. ۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئتمدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی. ۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئتمدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره- کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئتمدیره برای بررسی در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گیرد. فصل پنجم- گروههای علمی انجمن ماده ۱۶- انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئتمدیره تعیین میشود به فعالیت میپردازند.
گروههای تخصصی گروه طرح و نقش، گروه بافت، گروه اقتصاد و مدیریت، گروه مواد اولیه، گروه جامعهشناسی و مردمشناسی، گروه رنگرزی، گروه تاریخ و فرهنگ، گروه مرمت
کمیتهها کمیته انتشارات، کمیته گردهمآیی علمی و هنری، کمیته آمار و اطلاعات، کمیته پذیرش، کمیته آموزش و پژوهش، کمیته روابط بینالملل، کمیته اداری و مالی، کمیته دانش آموختگان و دانشجویان
فصل ششم- بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷- منابع مالی انجمن عبارتند از: ۱-۱۷- حق عضویت اعضا ۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای ۳-۱۷- دریافت هدایا و کمکها ۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف تحقق اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸- درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هرسال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده ۱۹- کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد یکی از بانکهای دولتی کشور نگهداری میشود.
ماده ۲۰- هیچیک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجهیک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه کنند.
ماده ۲۱- کلیه مدارک و پروندههای مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده ۲۲- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده ۲۳- انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن با نام انجمن حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴- درصورت تصویب انحلال انجمن توسط مجمع عمومی فوق العاده، همان مجمع هیئت تصفیهای را برای پرداخت دیوان و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداختبدهی کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند. ماده ۲۵- این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۵۰ زیر ماده و ۱۹ تبصره، در جلسه ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ مجمع عمومی فوقالعاده انجمن به تصویب رسید.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی فرش ایران: http://icsa.ir/find-1.57.19.fa.html برگشت به اصل مطلب