رئیس انجمن عملی فرش ایران:
نمایشگاه فرش نباید تبدیل به فروشگاه شود/ لزوم برنامهریزی برای حضور در نمایشگاههای خارجی
سید جلالالدین بصام در گفتوگو با روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران در حاشیه هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۵) با بیان اینکه کارکرد یک نمایشگاه بحث معرفی است، اظهار کرد: لازم است با توجه به جابهجایی نسلها و آمدن نسلهای جدید در دنیا، معرفی خوبی راجع به فرش ایران داشته باشیم.
رئیس انجمن عملی فرش ایران با تأکید بر این نکته که فرش در بین کالاهای صادراتی ایران در گذشته به عنوان یکی از کالاهای حائز اهمیت به شمار میرفته و مردم جهان، ایران را با اسم فرش ایرانی میشناختند، گفت: نسل جدید خیلی با فرش ایرانی آشنا نیستند. همچنین شاهد تغییرات تکنولوژیک و سبک زندگی نیز بودهایم.
وی با بیان اینکه ما باید مجدداً فرش دستباف ایرانی را به مشتریان بالقوه آن معرفی کنیم، از نمایشگاه اکسپو به عنوان یکی از نمایشگاههای خوب کشور نام برد و گفت: صنعت فرش یکی از نقاط خالی این نمایشگاه در دورههای گذشته بود که امسال برقرار شد هر چند که امسال به صورت محدود برگزار شد اما امیدواریم در سالهای آینده توسعه پیدا کرده و افراد بیشتری به این نمایشگاه توجه کنند.
رئیس انجمن عملی فرش ایران با بیان اینکه این نمایشگاه نباید تبدیل به فروشگاه و به محل نشان دادن توانمندیها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اکنون در این نمایشگاه تعدادی فرشهای آنتیک که معرف فرشهای سنتی ما هستند، فرشهای مدرن به منظور تطبیق با سلایق جدید جهان و فرشهایی با طراحی جدید حاصل ذوق و هنر طراحان ما که بر اساس سنتهای فرش و طراحی تولید شدهاند، به عرضه درآمده است.
بصام عنوان کرد: مجموعهای از توانمندیهای ما از چند هزار سال پیش تا به امروز و سالیان آینده در این نمایشگاه به نمایش گذاشته که بسیار خوب است اما بیشتر جای کار دارد و باید در این راستا برنامهریزی کنیم یعنی از امروز با پایان یافتن نمایشگاه باید تولیدکنندگان، طراحان، کارشناسان مرکز ملی فرش و ... کنار هم نشسته و برای نمایشگاه سال بعد برنامهریزی کنند.
وی متذکر شد: البته مهمتر از برگزاری این نمایشگاه، حضور در نمایشگاههای خارج از کشور است؛ باید با همین دیدگاه معرفی توانمندیها و فرهنگسازی، در نمایشگاههای آلمان، چین، دوبی، ترکیه و ... بتوانیم حضور پررنگ و قوی داشته باشیم.
|