انجمن علمی فرش ایران- حمید کارگر
نقش روابط عمومی در ایجاد و معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری در کشورهای اسلامی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1391/9/20 | 

  نقش روابط عمومی در ایجاد و معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری در کشورهای اسلامی

  (مطالعه موردی: فرش دستباف)

 

  مقاله "نقش روابط عمومی در ایجاد و معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری در کشورهای اسلامی (مطالعه موردی: فرش دستباف)" در کتاب دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی منتشر می شود.

  مقاله یادشده که توسط حمید کارگر (دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، کارشناس فرش) و احسان ابدی خواه (کارشناس ارشد ارتباطات) تهیه شده است، با محور قرار دادن فرش دستباف به عنوان کالا و فرصتی ارزشمند در بسط روابط تجاری و بازاریابی مشترک میان مسلمانان تألیف شده است از سوی کمیته علمی کنگره یادشده پذیرفته و چکیده آن در کتاب خلاصه مقالات کنگره به چاپ رسید.

  گقتنی است دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که دوره نخست آن به میزبانی مالزی برگزار شد، امسال در روزهای 18 و 19 آذرماه 1391 به میزبانی کشورمان و در تالار وحدت تهران با حضور طیف وسیعی از نخبگان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران و دیگر کشورهای اسلامی برگزار شد.

  از بیش از 140 مقاله رسیده از کشورهای مختلف به دبیرخانه این کنگره، تعداد 46 مقاله مورد پذیرش کمیته علمی قرار گرفته است که به زودی در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

 

  چکیده مقاله یادشده در پی می آید:

 

  هم اکنون کشورهای اسلامی بیش از یک پنجم جمعیت جهان را در خود جای داده اند و دارای توان فراوانی در حوزه های مختلفی همچون منابع طبیعی، صنایع بومی، نیروی انسانی و... هستند اما با این وجود سهم اندکی را در تولید ناخالص جهانی و در گستره اقتصاد جهانی برای خود رقم زده اند.

  سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز که در پی پشتیبانی از منافع جهان اسلام است همواره گوشه چشمی به توسعه و تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی کشورهای عضو داشته و گروه های کوچکتری همچون گروه اقتصادی و تجاری کشورهای اسلامی (D8) به طور ویژه به دنبال بهبود و گسترش این مناسبات بوده اند اما بی گمان یکی از عناصر و ابزاری که به توفیق در این عرصه یاری می رساند، "روابط عمومی" خواهد بود.

  کشورهای اسلامی برای ایجاد تعاملات تجاری و اقتصادی، نیازمند شناخت توانمندی ها و مزیت های نسبی یکدیگر هستند و داشتن اطلاعات و آگاهی از قوت ها و فرصت های موجود در این کشورها، شرط لازم برای گسترش ارتباط تجاری است و صد البته که این "اطلاعات گیری" و "اطلاع رسانی"، کنشگری بهتر از روابط عمومی ها نخواهد یافت.

  روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران برقراری ارتباط فرهنگی و تجاری، نه تنها می توانند عاملی برای ایجاد همگرایی بین کشورهای اسلامی باشند بلکه می توانند سهم این کشورها و نهادهای فعال تجاری و اقتصادی در این کشورها را هم در "افکار عمومی" و هم در "بازار" فزونی ببخشند.

  در این مقاله از آنجا که مهمترین کشورهای تولیدکننده "فرش دستباف" کشورهای اسلامی همچون ایران، پاکستان و افغانستان هستند و نیز با توجه به آنکه کشورهای اسلامی در میان خریداران و مصرف کنندگان این محصول سهمی قابل توجه دارند، این کالا به عنوان نمونه ای برای مطالعه برگزیده شده است.

  فرش دستباف کالایی چند وجهی است که هم جنبه های فرهنگی، هنری و تاریخی دارد، هم در اقتصاد خانوار موثر بوده و ایجاد شغل می کند، هم کالایی سرمایه ای و در عین حال مصرفی است و هم به عنوان محصولی صادراتی نقش قابل توجهی در ارزآوری برای این کشورها داراست.

  نهاد روابط عمومی در شکل حرفه ای خود در شناساندن این کالا، تبلیغ ویژگی های آن، معرفی توانمندی کشورها در تولید و عرضه آن، بازاریابی برای فرش دستباف و ورود به بازارهای جدید، تقویت ارتباط و همسویی میان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده آن، و... نقشی بی بدیل برعهده دارد.

  در این مقاله کوشش می شود به برخی از نقش های روابط عمومی در این حوزه اشاره شود.

 

حمید کارگر (کارشناس فرش، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات)

احسان ابدی خواه (کارشناس ارشد علوم ارتباطات)
نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی فرش ایران:
http://icsa.ir/find-1.119.136.fa.html
برگشت به اصل مطلب