Mohammadisani M, mazroui nasrabadi E, ghashghaeifar F. Identification and ranking of factors affecting customer satisfaction in hand woven carpets (Case study: Chaharmahal va Bakhtiari province). goljaam 2020; 15 (36) :43-62
URL:
http://goljaam.icsa.ir/article-1-611-fa.html
محمدی ثانی مریم، مزروعی نصرابادی اسماعیل، قشقایی فر فتحعلی. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری). نشریه علمی گلجام. 1398; 15 (36) :43-62
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-611-fa.html
1- گروه فرش، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (3476 مشاهده)
رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سالهای اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته میشود. این تحقیق در 2 مرحله انجام میگیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبهبندی آنها بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول ۱۵ نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان ۴۰۰ نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در ۹ بُعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگیهای کیفیتی، ویژگیهای فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزشگذاری و مشخصههای هنری قابل دستهبندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصههای هنری از همه مهمتر شد و در مقایسه کل عوامل، مؤلفه اصالت فرش از همه عوامل مهمتر است. پیشنهاد میگردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیشبینی نیازهای آینده او قابل تحقق است.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت فرش دریافت: 1398/3/15 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/10/14