پژوهش در فرش؛ با ضرورتی چند وجهی و زمان بر
(سرمقاله شماره 20 فصلنامه علمی پژوهشی گلجام)
محمد رضا عابد
الف) پژوهش بنیادی یک ضرورت است، اما آیا اولویت هم هست؟
در حال حاضر پژوهشهای بنیادی گوناگونی در حوزه هنر- صنعت فرش دستباف ایران از سوی محققان و دانشجویان صورت میپذیرد که در جای خود ارزشمند و شایسته تقدیرند. انجام چنین تحقیقاتی به گسترش چشمانداز نگاه علمی به مقوله فرش دستباف و رسیدن به نگاهی جامع و فرادستی در این حوزه یاری میرساند و زوایای پنهان این هنر کهن و این گستره تاریخمند و آمیخته با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را بهتر و بیشتر آشکار میکند.
اما هنر- صنعت فرش دستباف در ایران همچنان به پژوهشهای کاربردی نیز نیازمند است. ارکان مختلف این هنر- صنعت و فعالان آن در همه ردههای فرایند تولید تا توزیع مشتاق دانستن ماحصل پژوهشهایی هستند که به افزایش بهرهوری، بهینه ساختن تولید، حفظ تندرستی عوامل تولید، بازارسازی و بازاریابی، نیرومند شدن در برابر رقبا، و ... بینجامد.
بررسی مجموعه مقالاتی که برای انتشار به گلجام میرسند نشان میدهد که گاه این نیاز مبرم تولیدکنندگان و عرضهکنندگان فرش ایران از یاد میرود و اولویت در پژوهشها بهجای تحقیقات کاربردی، جای خود را به پژوهشهای بنیادی داده است.
تدبیری باید.
ب) از زوایای مختلفی به فرش بنگریم.
فرش دستباف ایران کمتر از دو دهه است که آموزش دانشگاهی را تجربه میکند و در طول این سالها دانشجویان بسیاری در این رشته ردای دانش آموختگی بر تن کرده و عنوان کارشناس فرش را دریافت کردهاند. آشکار است که این جمعیت فراوان دانشگاهیان در حوزه فرش دستباف اصلیترین پژوهشگران این هنر- صنعت باشند، اما از یاد نبریم که فرش مقولهای گوناگون و چندوجهی است. از یک سو میراثی از فرهنگ و تمدن ایرانی و برجای مانده از تاریخی سترگ است، از سوی دیگر یک هنر ناب و نمادی از هنرهای ایرانی و اسلامی این سرزمین. از یک سو پایی در توسعه دارد و شاخصههایی همچون اشتغالزایی و تکیه بر تولیدات بومی را با خود دارد و از سوی دیگر رنگ و بوی اقتصادی گرفته و بهعنوان یکی از اقلام صادرات غیرنفتی کشور نقشی در ارزآوری دارد.
این چندوجهی بودن میطلبد که در پژوهشها نیز از زوایای مختلفی بدان پرداخته شود و لزوم در نظر گرفتن فرش به عنوان عنصری بین رشتهای در امر تحقیق آشکار میشود. روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، تاریخ، تبلیغات، ارتباطات، ادبیات و... هر یک میتوانند از منظری خاص با هنر- صنعت فرش دستباف همراه شوند و از این رو گلجام پذیرای مجموعهای از علوم خواهد بود.
ج) پژوهش زمانبر است؛ داوری نیز.
پژوهش امری دقیق، زمانبر و پروسواس است و داوری بر فرایند و نتایج پژوهش نیز کار آسان و سریعی نیست و به همان اندازه وسواس و دقت نظر میطلبد. بر بسیاری از نشریات علمی- پژوهشی همچون گلجام خرده گرفته میشود که چرا نظم در انتشار ندارند و دیر به دیر منتشر میشوند. یکی از پاسخها همین است که بر فرض که مقالاتی پرتعداد به دست گردانندگان نشریه برسد و بر فرض که بسیاری از این مقالات از رتبه و درجه علمی مطلوبی هم برخوردار باشند، باز هم کار آسان نیست و فرایند ارسال هر مقاله برای چند داور، تجمیع و تطبیق آرای داوران که گاه همنظر نیستند، رفت و برگشت مقاله بین داور و پژوهشگر برای تصحیح و تکمیل کاستیهای احتمالی و ... خود امری زمانبر است که موجب تأخیر در انتشار چنین نشریاتی خواهد شد.
هرچند که میتوان از داوران مقالات انتظار داشت سرعت عمل بیشتری داشته باشند، اما انتشار با تأخیر بهتر از انتشار مقالاتی با سطح علمی کم و یا دارای کاستی است.
|
![]() | لکه بری در فرش (60768 بازدید) |
![]() | توجه به فرش در دکوراسیون داخلی (34891 بازدید) |
![]() | شرایط عضویت در انجمن علمی فرش ایران (29362 بازدید) |
![]() | انواع گره ها در فرش ایرانی (27636 بازدید) |
![]() | اطلاعاتی در مورد گلیم و انواع آن (27521 بازدید) |
![]() | اعضای پیوسته (24968 بازدید) |
![]() | نام و نام خانوادگی اعضای دانشجویی (21667 بازدید) |
![]() | شیوه های بافت در فرش ایرانی (21317 بازدید) |
![]() | نشانی و تلفن انجمن علمی فرش ایران (20771 بازدید) |
![]() | بخش ها (19632 بازدید) |