دوره آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی برگزار شد
دوره آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف با هدف ارتقاء سطح آشنایی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف با فرایند های مدیریت صادرات، مهندسی فروش و روش های مذاکرات تجاری تولید فرش دستباف، در شهر تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ در این دوره تدوین استراتژی بازاریابی، آشنایی با مفاهیم تجارت الکترونیکی در حوزه فرش به صورت عملیاتی و مطالعات بازارهای هدف در کارگاه های آموزشی مختلف بیان شد.
دوره آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف به همت مرکز ملی فرش ایران و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی و با همکاری اتاق بازرگانی استان و دانشگاه هنر اسلامی و اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اجرا شد.
در این دوره ها روسای ادارات فرش استان آذربایجان شرقی و غربی، اعضاء اتحادیه صادرکنندگان استان، اساتید دانشگاه هنر اسلامی و دانشگاه تبریز و برخی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر حضور داشتند.
محمد فاخری یکی از صادرکنندگان فرش دستباف در این استان گفت: در طول چندین سال امکان صادرات نداشتیم و برای ورود مجدد به بازار آمریکا حتماً مشکل خواهیم داشت.
وی افزود: هیچ کشوری نمی تواند رقیب ما باشد ولی ما به خاطر تولید فرشهایی که کیفیت لازم را ندارند جایگاه خود را از دست داده ایم.
فاخری با اشاره به اینکه در مقطعی از زمان جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد دولتی فرش را به بازار آمریکا وارد کرده بود گفت: این عمل باعث شد که فضایی در آن کشور علیه فرش ایران شکل بگیرد که نشان دهنده بی برنامگی در امر مهمی چون صادرات فرش است.
وی با اشاره به اینکه اکثر صادرکنندگان فرش در سالهای اخیر وارد این حوزه شده اند افزود: پیشکسوتانی که آشنایی بیشتری با بازارهای مهم داشته اند امروز از ظرفیتها و دانش آنها در راستای بهبود وضعیت صادرات استفاده نمی شود.
وی در ادامه گفت: در کشورهایی همچون هند تمام نقشه های ما تولید می شود و چون تولید به صورت انبوه است قیمت تمام شده ارزان در می آید. وی ایجاد مجتمع های قالی بافی برای ورود مجدد به بازارهای جهانی را لازم و ضروری دانست. ایشان تبلیغات درست و معرفی ارزش والای فرش کشورمان را از دیگر موارد مهم خواند و گفت: باید به خریدار آمریکائی، آلمانِی و ژاپنی اهمیت و ارزش فرش ایران را بشناسانیم و تولیدات خود را با کیفیت قابل قبول در اختیارشان قرار دهیم. فاخر امنیت روانی را وظیف دولت دانست و افزود باید تقسیم کار و تفکیک مسئولیت بین بخش خصوصی و دولت صورت گیرد تا هر کدام نسبت به وظایف خود در حل مسائل و مشکلات اقدام کنیم.
احمد اسدزاده استاد دانشگاه تبریز در این دوره آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت فرش ایران بحرانی است، گفت: امروزه در جهان با شکاف دیجیتالی روبرو هستیم، یعنی برخی از کشورها همزمان با بولد شدن تجارت الکترونیک در جهان خود را با این سیل عظیم همراه کرده و سود بردهاند و برخی از کشورها چون ایران نیز از این جریان عقب مانده و علاوه بر اینکه این شکاف را درک نکردهاند.
اسدزاده بر لزوم ایجاد تحول در تمامی زمینههای تجارت و صنایع کشور تاکید کرده و اظهار کرد: عمده تجارت الکترونیک به صورت شرکت به شرکت در جهان انجام میشود و امروزه این روش در صنعت فرش به خوبی رواج یافته است که ما نیز در کشورباید با جمع کردن تمامی ارگانها و صنایع کشور و سرمایهگذاری در این عرصه زمینههای ترویج تجارت الکترونیک را فراهم نماییم.
رئیس دانشکده فرش دانشگاه هنراسلامی تبریز گفت: کشورهایی مانند ترکیه، چین و پاکستان، صادر کننده تولیدات خود نیز هستند و سعی دارند با واردات آن از دیگر کشورها، به صادرات مجدد اقدام نمایند. بنابراین نیاز است هدف نهایی تجار، صادرات به بازار مصرف نهایی چون آمریکا، ایتالیا، سوئد، ژاپن و... باشد.
علی وندشعاری در کارگاه آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش استان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با انتقاد از اعضای اتحادیه فرش گفت: هنوز پس از چندین سال اعضای اتحادیه فرش به این باور نرسیده اند که در حوزه تولید و وفروش فرش مشکلاتی است که می تواند به دست متخصصین علمی و دانشگاهی این رشته حل و فصل شود.
وی افزود: کشورهایی مانند ترکیه، چین و پاکستان، صادر کننده تولیدات خود نیز هستند و سعی دارند با واردات آن از دیگر کشورها، به صادرات مجدد اقدام کنند. بنابراین نیاز است هدف نهایی تجار، صادرات به بازار مصرف نهایی چون آمریکا، ایتالیا، سوئد، ژاپن و ... باشد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط رقابتی در بازار تجارت جهانی فرش، امروزه ضروری به نظر میرسد که به اصول بازاریابی نوین و راهبردی در تمام زمینهها از مرحله تهیه مواد اولیه فرش، تا بافت و نیز عرضه به بازارهای جهانی، توجه لازم شود تا در بازارهای سنتی فرش مانند آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، سهم ایران، ثابت، حفظ و نیز در بازارهای جدید مانند لبنان ، امارات متحده عربی، برزیل، اروپای شرقی، استرالیا و ... راه پیدا کرده و افزایش سهم بازار را داشته باشیم.
وند شعاری تاکید کرد: به نظر میرسد یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در روند ثابت و گاه نزولی در صادرات و کاهش سهم بازار جهانی، عدم بهکارگیری روشهای نوین تجارت و بازاریابی و استفاده از ابزارهای جدید است. بکارگیری ابزار فناوری اطلاعات در فروش فرش یک ضرورت انکارناپذیر میباشد و ما ناگزیر به استفاده از این فناوری در هنر- صنعت فرش دستباف هستیم.
رئیس دانشکده فرش دانشگاه هنراسلامی تبریز استفاده از ابزار نوین الکترونیکی، به معنای کنار گذاشتن روال سنتی حاکم بر فروش فرش نیست، بلکه یک شیوه مکمل و ابزار کمکی است که تکمیل کننده نحوه ارایه و معرفی این کالای با ارزش در جامعه جهانی است، که میتواند مخاطبان بیشماری را در اقصی نقاط جهان به خود جلب نماید.
وی موضوع بازاریابی الکترونیکی را مهمترین فاکتور تأثیر گذار در فروش اینترنتی دانست و اظهار کرد: باید توجه داشت که بازاریابی موضوعی است که به صورت مستمر و متناوب در حال تغییر است و تغییرات روشهای بازاریابی ناشی از تغییر نیازها، سلیقهها و الگوی مصرف است.
وی تاکید کرد: گستردگی بازارها، پراکندگی جغرافیایی جمعیت، ورود رقبا و ... شرایطی را فراهم ساخته است که امروزه بدون توجه به تحقیقات بازاریابی، عملاً موفقیت در حفظ بازار سنتی فرش دستباف و امکان نفوذ در بازارهای جدید امکانپذیر نیست.
گفتنی است؛ دوره آموزشی تجار و صادرکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی با کارگاه های مختلف "تدوین استراتژی بازاریابی"، "آشنایی با مفاهیم تجارت الکترونیکی در حوزه فرش به صورت عملیاتی" و "مطالعات بازارهای هدف" به مدت ۲ روز در شهر تبریز برگزار شد.
منبع: روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران
لکه بری در فرش (60217 بازدید) | |
توجه به فرش در دکوراسیون داخلی (34064 بازدید) | |
شرایط عضویت در انجمن علمی فرش ایران (27944 بازدید) | |
اطلاعاتی در مورد گلیم و انواع آن (26545 بازدید) | |
انواع گره ها در فرش ایرانی (26199 بازدید) | |
اعضای پیوسته (23215 بازدید) | |
نام و نام خانوادگی اعضای دانشجویی (20804 بازدید) | |
نشانی و تلفن انجمن علمی فرش ایران (19634 بازدید) | |
بخش ها (18877 بازدید) | |
شیوه های بافت در فرش ایرانی (18856 بازدید) |